• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
30 31 01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 01 02 03

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Archiwum kwiecień 2020

< 1 2 3 4 >

Analiza i synteza słuchowa cd.

Analiza i synteza słuchowa cd.

1. Spójrz na obrazki i znajdź w ich nazwach wspólną głoskę:

a)

 

              lew                                        rower                              paw

b)

                   kość                                             ślimak                                            gęś

c)

            szalik                                 pióropusz                      kalosze

2. Poprzez  pominięcie środkowej litery zmień znaczenie podanego wyrazu:


barki-baki

pranie-panie

szopka - szopa

mieszkanka -  mieszanka

brat - bat

prasować - pasować

tubka - tuba

wypadki - wpadki

skok - sok

blok - bok

płot - pot

miecz - mecz

mlecz - mecz

wzór - wór

3. Przestaw litery podanego wyrazu tak, aby zmieniło się jego znaczenie:

nora-rano

kto - kot

gar - gra

orka - kora

kra - rak

wiśnia - świnia

karp - park

tama - mata

akta - atak

palma - plama

laska - klasa

słoma - masło

rano - nora

zły - łzy

kapral - pralka

kos - sok

4. Ułóż wyrazy z podanych głosek: 

krasnoludek:

lud, ludek, kosa, osa, los, kos, kra, nos, udko, rano, kora, deko, nuda, lok, rak

 5. Wyszukaj powtarzających się liczb:

12, 24, 26, 47, 12, 76, 23, 12, 89, 15

125, 324, 443, 165, 324, 587, 555, 324, 987, 687

45, 62, 34, 76, 45, 98, 15, 65, 45, 90

234, 879, 56, 32, 234, 723, 456, 234, 901, 39

56, 79, 92, 56, 46, 23, 92, 56, 88, 82

6. Wyszukaj wyrazów w ciągach wyrazowych:

ananas, los, oko, nos, los, kos, kasa, las, most, los

mama, kot, buty, leki, mama, robot, woda, mama, miód, mama

auto, dom, lody, kula, dom, mak, kwiat, piec, dom, kropla

zegar, droga, miasto, lasek, rybka, miasto, lalka, palec, futro, miasto

buda, banan, kot, mleko, buda, kubek, kran, buda, syrop, karta

30 kwietnia 2020   Dodaj komentarz

Analiza i synteza słuchowa cd.

 

Analiza i synteza słuchowa cd 

 

1.  1. Do podanej sylaby dodaj inną, ale taką, żeby powstał konkretny wyraz (dokończ słowo):

 

ma – ma, ko-tek, li-zak, ru-ra, bu-zia, wo-da, ro-wer, las-ka, kred-ka, lis-tek, baj-ka, mis-ka, zas-pa, Woj-tek, ar-tys-ta, tra-sa, łóż-ko.

 

2.  2. Zabawa „Podaj słowo na…”

 

Podaj kilka, np. 2, 3 albo 5 słów, które zaczynają się np. na a, k, r, m, l, w:

 

„a” – Ala, album, Agata, artysta, anioł, ananas, antena, atlas, Adam, auto

 

„k” – krowa, kura, kogut, kot, kran, kółko, koszyk, książka, kurtka, kamyk

 

„r” – rower, rok, Roman, rajd, ropa, radio, rak, rajtuzy, rolnik, rachunek

 

„m” – mak, motor, mucha, miód, meta, medal, morela, morze, masło, metr

 

„l” – las, lampa, lis, lotnik, listonosz, lody, lustro, lipa, lipiec, latarka

 

„w” – woda, włosy, wróg, wędka, wrotki, wydra, wrzos, waga, wózek, wróżka.

 

Podaj kilka, np. 2, 3 albo 5 słów, które mają na końcu np. o, a, s, k, r, cz:

 

„o” - lato, masło, radio, ucho, gorąco, zimno, ciasno, duszno, mało, dużo

 

„a” – lalka, gruszka, małpa, foka, książka, rada, półka, bluzka, taca, kuchnia

 

„s” - las, lis, nos, kres, los, kłus, pies, pas, kaktus, kos

 

„k” - dziennik, rok, bucik, mak, rak, kotek, młotek, dzik, domek, stolik

 

„r” – mur, wór, motor, bazar, abażur, potwór, bóbr, skuter, wiór, gar

 

„cz” - miecz, warkocz, zmywacz, palacz, mecz, skurcz, poręcz, klucz, puchacz, królewicz.

 

Podaj kilka, np. 2, 3 albo 5 słów, które mają w środku wyrazu np. l, t, r, w, s, o, a, itd.

 

„l” - Ola, balon, walc, kula, polka, kolce, palce, Ala, palma, palto

 

„t” – potok, patyk, kotek, kwiatek, motek, matka, rata, mata, kuter, wata

 

„r” - Bartek, worek, karty, narty, kurtka, para, korek, dziura, garaż, chmura

 

„w” – powódź, rower, bawół, krowa, ława, rowek, prawda, Paweł, sprawa, tramwaj

 

„s” – piesek, aster, basen, piasek, ciasto, rosa, pustak, pasta, wiosna, pasek

 

„o” – posąg, kora, pora, rola, zioła, kosz, stolik, aktor, blok, por

 

„a” – bal, las, pas, zegar, kask, bar, raj, staw, rak, mak.

 

3.   3. Szukanie rymujących się wyrazów:

 

teczka-beczka

 

trąba-bomba

 

szyba – ryba

 

słoń – dłoń

 

taczka - paczka

 

mak – rak

 

szyszka – myszka

 

młotek – kotek

 

dama – rama

 

nóżka - dróżka

 

4. Zabawa "Wyraz w wyrazie":

 

a. poprzez pominięcie pierwszej litery zmień znaczenie podanego wyrazu:

 

ekran-kran

 

sport – port

 

zlew – lew

 

skuter – kuter

 

sława – ława

 

blok – lok

 

skok – kok

 

smak – mak

 

kraj – raj

 

kosy – osy


b. poprzez pominięcie ostatniej litery zmień znaczenie podanego wyrazu:
koszt - kosz

 

boks-bok

 

kosa – kos

 

bark – bar

 

pora – por

 

rajd – raj

 

bazar – baza

 

beza – bez

 

kram – kra

 

okoń - oko

 

5. Szukanie określonych nazw (ludzi, zwierząt, rzeczy lub roślin) ukrytych w zdaniach:

 

Hydraulik reperuje zepsuty zlew.

 

Na łące pasły się krowy.

 

W lesie zbierałam grzyby i jagody.

 

Na scenie teatru występuje aktor.

 

W bibliotece, na półce stoją książki.

 

Pociągiem kieruje maszynista.

 

W warzywniaku mam kupiła marchewkę, pietruszkę i ziemniaki.

 

Kelner podał kawę do stołu.

 

Na wieszaku w przedpokoju powiesiłam płaszcz.

 

Lubię bawić się z moim kotem.

 

W lesie słyszałam kukanie kukułki.

 

Z jabłoni zrywałam słodkie jabłka.

 

W akwarium pływają rybki.

 

Sprzedawca w sklepie podał mi chleb z półki.

 

Konie ciągnęły karetę.

 

Lubię jeść truskawki ze śmietaną i cukrem.

 

Do szafki schowałam szklanki.

 

W albumie oglądałam rodzinne fotografie.

 

Ciocia upiekła ciasto z malinami.

 

Zegar wybił godzinę.

6. Układanie zdań, w których każdy wyraz będzie zaczynał się od tej samej głoski:

Tadek tnie turkusową tkaninę.

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

Szedł Szymon szosą.

Kret kopie kolejny kopiec.

Lilka lubi lizać limonkowe lizaki.

Bartek brudzi błotem bluzę.

Pracownik pralni pierze poduszkę Piotra.

Jeżyk Jerzy jadł jeżyny.

Czołgista Czarek czerpał czarką czekoladę.

Malarz Mikołaj malował mur malinowym mazakiem.

 

29 kwietnia 2020   Dodaj komentarz

Analiza i synteza słuchowa cd.

ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA CD.

 

1. Wyodrębnianie słów na początku, w środku i na końcu zdania.

Mówimy zdanie składające się z dwóch i więcej słów. Następnie pytamy: jakie słowo słychać na początku zdania, jakie w środku i na końcu?

Mama gotuje.

Pies biega.

Pralka pierze.

Dziecko je lody.

Ciocia otwiera drzwi.

Andrzej myje samochód.

Książka stoi na półce.

Kucharz gotuje pyszny obiad.

Na torach stoi pociąg.

2.  2. Mówimy sylaby i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo:

na przykład: sa-mo-lot: samolot

sa – ła – ta, pa – ra – sol, szuf – la – da, sa – mo – chód, ko – mo – da, ma – szy – na, po – dusz – ka, ka – pe – lusz, do – nicz – ka, ży – ra - fa

3.3 3. Mówimy grupę sylab, prosimy żeby dziecko powiedziało, które sylaby się powtarzają:

na przykład: ba ga da ba, la fa da la, ma ga fa ma, do bo do la,  ka ma ka le, so lo lo sa, wa la wa za, do lo la lo, ze ma zo ma, ka ta sa ta.

4.R 4. Rozpoznawanie samogłoski na początku wyrazu i na końcu wyrazu.

Podajemy wyraz na przykład: Ola - dziecko podaje pierwszą głoskę.

Ela, igła, okoń, ule, Ala, auto, okrąg, etui, obręcz, iglak.

 Podajemy wyraz na przykład: Ola - dziecko podaje ostatnią głoskę.

Ala, żale, maki, masło, guru, bzy, żabka, małe, drzwi, polo.

5.R  5. Rozpoznawanie spółgłosek w sylabie ze słuchu.

Podajemy różne sylaby, dziecko wyróżnia spółgłoskę: to, ko, me, fi, la, so, zu, me, pi, wu.

6.    6. Układanie nowych wyrazów z pierwszych głosek wyrazów podanych.

Wypowiadamy wolno i wyraźnie słowa, a następnie polecamy dziecku, aby wyodrębniło pierwsze głoski w tych słowach i zapisało je na przygotowanych kartkach papieru. Po napisaniu liter dziecko odczytuje nowy wyraz.

na przykład: wypowiadamy słowa: las, auto, teczka, oko. Dziecko wyodrębnia pierwsze głoski i zapisuje wyraz "lato”.

rumak, anioł, koń

bałwan, ul, torba

lody, ekierka, woda

szopa, agrafka, foka, anioł

motyl, lek, ekierka, czapka

żyrafa, arka, bratek, azalia

zęby, ekierka, buty, rak, anioł

laska, agrafka, sól, ekierka, kot

torba, akacja, czosnek, kot, abażur.

28 kwietnia 2020   Dodaj komentarz

Analiza i synteza słuchowa

ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA

Przykłady ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową: 

1.        prosimy dziecko, aby wybrzmiało głoski w podanych słowach: 

szum, żak, dżem, szafa, żaba, czołg, dżokej, szelki, żonkil, czapka, dżersej, drzemka 

2.        policzyło głoski w wyrazach:   

szum, żak, dżem, szafa, żaba, czołg, dżokej, szelki, żonkil, czapka, dżersej, czereśnie 

3.        prosimy dziecko, aby za pomocą klaskania podzieliło podawane słowa na sylaby: 

rzodkiewka, szuwary, czekolada, dżem, maszyna, pióropusz, żelazko, warkocz, piżama, drzemka, pietruszka, czereśnie,  

4.        mówimy zdanie i prosimy, żeby dziecko policzyło w nim wyrazy. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go

na tyle części, ile jest wyrazów: 

Dzisiaj jest poniedziałek. 

Rano świeciło słońce. 

Mama ugotowała pyszną zupę. 

Na półce stoją zabawki. 

Zegar ścienny wybił godzinę dwunastą. 

Na parkingu stoją cztery samochody. 

W Zoo widziałem żyrafę, słonie i lwy. 

Wiosną kwitną żonkile, przebiśniegi i pierwiosnki. 

5.         mówimy dziecku samogłoskę i prosimy, żeby z nią utworzyło sylabę (ze słuchu) łącząc ją z podanymi spółgłoskami: 

na przykład: samogłoska “a” to m-a: ma i t-a: ta.  

“e” 

“i” 

“o” 

“u” 

“y” 

6.        mówimy głoski i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo. 

Na przykład: dzielimy na głoski wyraz Adam. A-d-a-m, jakie to słowo? 

woda, ławka, buty, osa, koszyk, tulipan, torba, plecak, rybka, motyl, sowa, czajnik.  

27 kwietnia 2020   Dodaj komentarz

Zabawy z głoską "szcz"

Nazwij obrazki, a następnie połącz z ich nazwami

Szczepan, szczotka, szczupak, szczaw, szczyt, szczeniak, szczygieł, szczypiorek, szczęka, szczur

24 kwietnia 2020   Dodaj komentarz
< 1 2 3 4 >
Logopedka | Blogi