• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Linki

  • gry i zabawy logopedyczne
    • Domologo
    • Logopestka
    • Printoteka
    • Wordwall

Analiza i synteza słuchowa cd.

 

Analiza i synteza słuchowa cd 

 

1.  1. Do podanej sylaby dodaj inną, ale taką, żeby powstał konkretny wyraz (dokończ słowo):

 

ma – ma, ko-tek, li-zak, ru-ra, bu-zia, wo-da, ro-wer, las-ka, kred-ka, lis-tek, baj-ka, mis-ka, zas-pa, Woj-tek, ar-tys-ta, tra-sa, łóż-ko.

 

2.  2. Zabawa „Podaj słowo na…”

 

Podaj kilka, np. 2, 3 albo 5 słów, które zaczynają się np. na a, k, r, m, l, w:

 

„a” – Ala, album, Agata, artysta, anioł, ananas, antena, atlas, Adam, auto

 

„k” – krowa, kura, kogut, kot, kran, kółko, koszyk, książka, kurtka, kamyk

 

„r” – rower, rok, Roman, rajd, ropa, radio, rak, rajtuzy, rolnik, rachunek

 

„m” – mak, motor, mucha, miód, meta, medal, morela, morze, masło, metr

 

„l” – las, lampa, lis, lotnik, listonosz, lody, lustro, lipa, lipiec, latarka

 

„w” – woda, włosy, wróg, wędka, wrotki, wydra, wrzos, waga, wózek, wróżka.

 

Podaj kilka, np. 2, 3 albo 5 słów, które mają na końcu np. o, a, s, k, r, cz:

 

„o” - lato, masło, radio, ucho, gorąco, zimno, ciasno, duszno, mało, dużo

 

„a” – lalka, gruszka, małpa, foka, książka, rada, półka, bluzka, taca, kuchnia

 

„s” - las, lis, nos, kres, los, kłus, pies, pas, kaktus, kos

 

„k” - dziennik, rok, bucik, mak, rak, kotek, młotek, dzik, domek, stolik

 

„r” – mur, wór, motor, bazar, abażur, potwór, bóbr, skuter, wiór, gar

 

„cz” - miecz, warkocz, zmywacz, palacz, mecz, skurcz, poręcz, klucz, puchacz, królewicz.

 

Podaj kilka, np. 2, 3 albo 5 słów, które mają w środku wyrazu np. l, t, r, w, s, o, a, itd.

 

„l” - Ola, balon, walc, kula, polka, kolce, palce, Ala, palma, palto

 

„t” – potok, patyk, kotek, kwiatek, motek, matka, rata, mata, kuter, wata

 

„r” - Bartek, worek, karty, narty, kurtka, para, korek, dziura, garaż, chmura

 

„w” – powódź, rower, bawół, krowa, ława, rowek, prawda, Paweł, sprawa, tramwaj

 

„s” – piesek, aster, basen, piasek, ciasto, rosa, pustak, pasta, wiosna, pasek

 

„o” – posąg, kora, pora, rola, zioła, kosz, stolik, aktor, blok, por

 

„a” – bal, las, pas, zegar, kask, bar, raj, staw, rak, mak.

 

3.   3. Szukanie rymujących się wyrazów:

 

teczka-beczka

 

trąba-bomba

 

szyba – ryba

 

słoń – dłoń

 

taczka - paczka

 

mak – rak

 

szyszka – myszka

 

młotek – kotek

 

dama – rama

 

nóżka - dróżka

 

4. Zabawa "Wyraz w wyrazie":

 

a. poprzez pominięcie pierwszej litery zmień znaczenie podanego wyrazu:

 

ekran-kran

 

sport – port

 

zlew – lew

 

skuter – kuter

 

sława – ława

 

blok – lok

 

skok – kok

 

smak – mak

 

kraj – raj

 

kosy – osy


b. poprzez pominięcie ostatniej litery zmień znaczenie podanego wyrazu:
koszt - kosz

 

boks-bok

 

kosa – kos

 

bark – bar

 

pora – por

 

rajd – raj

 

bazar – baza

 

beza – bez

 

kram – kra

 

okoń - oko

 

5. Szukanie określonych nazw (ludzi, zwierząt, rzeczy lub roślin) ukrytych w zdaniach:

 

Hydraulik reperuje zepsuty zlew.

 

Na łące pasły się krowy.

 

W lesie zbierałam grzyby i jagody.

 

Na scenie teatru występuje aktor.

 

W bibliotece, na półce stoją książki.

 

Pociągiem kieruje maszynista.

 

W warzywniaku mam kupiła marchewkę, pietruszkę i ziemniaki.

 

Kelner podał kawę do stołu.

 

Na wieszaku w przedpokoju powiesiłam płaszcz.

 

Lubię bawić się z moim kotem.

 

W lesie słyszałam kukanie kukułki.

 

Z jabłoni zrywałam słodkie jabłka.

 

W akwarium pływają rybki.

 

Sprzedawca w sklepie podał mi chleb z półki.

 

Konie ciągnęły karetę.

 

Lubię jeść truskawki ze śmietaną i cukrem.

 

Do szafki schowałam szklanki.

 

W albumie oglądałam rodzinne fotografie.

 

Ciocia upiekła ciasto z malinami.

 

Zegar wybił godzinę.

6. Układanie zdań, w których każdy wyraz będzie zaczynał się od tej samej głoski:

Tadek tnie turkusową tkaninę.

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

Szedł Szymon szosą.

Kret kopie kolejny kopiec.

Lilka lubi lizać limonkowe lizaki.

Bartek brudzi błotem bluzę.

Pracownik pralni pierze poduszkę Piotra.

Jeżyk Jerzy jadł jeżyny.

Czołgista Czarek czerpał czarką czekoladę.

Malarz Mikołaj malował mur malinowym mazakiem.

 

29 kwietnia 2020   Dodaj komentarz
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Logopedka | Blogi