Dziecko a media elektroniczne
CZY NOWE MEDIA ROZWIJAJĄ MOWĘ DZIECKA
Dzięki czemu rozwija się mowa dziecka
Jedynie bezpośrednia komunikacja z drugim człowiekiem jest podstawą przetwarzania informacji. Dlatego też jeśli dziecko przebywając w pomieszczeniu, w którym włączony jest telewizor, gra muzyka lub elektroniczna zabawka, fizjologicznie odbiera mowę jako dźwięk, ale jej nie usłyszy jako przekaźnik znaczeń. Te informacje nie są przesyłane do dalszego przetwarzania, bowiem mózg uznaje je za nieistotne.
Co wpływa na prawidłowy rozwój językowy niemowlęcia?
U niemowląt w wieku od 8 do szesnastu miesięcy codzienne czytanie przez rodziców skutkuje lepszym wynikiem w teście językowym. Oglądanie przez dzieci programów dla niemowląt prowadzi do wolniejszego rozwoju ich zdolności językowych.
Czy kontakt małych dzieci z nowymi technologiami sprzyja ich rozwoju językowemu?
Dwie godziny dziennie kontaktu z programami telewizyjnymi bez ograniczeń wiekowych, między 15. a 48 miesiącem życia, prowadzą do potrojenia ryzyka wystąpienia opóźnień w rozwoju językowym. Ryzyko to wzrasta nawet sześciokrotnie, jeśli pierwszy kontakt ze szklanym ekranem nastąpił, zanim dziecko skończyło rok.
Czy stale włączony telewizor może szkodzić maluchowi?
Chociaż dziecko tylko przez 5% czasu zabawy spogląda na ekran, to jednak każdy rzut oka powoduje przerwanie aktualnej czynności. W rezultacie dzieci mają mniejszą zdolność skupiania uwagi, częściej zmieniają zabawki, szybko się nudzą.
Czy dziecko przyswaja wiedzę dzięki nowoczesnym technologiom?
Zgodnie z etapem rozwoju, na którym się znajdują, dzieci chętnie śledzą ruch przedmiotu. Ale ponieważ obrazy są pozbawione pozostałych wymiarów, nie można ich dotykać, np.: rękami, ustami, językiem, dlatego nie dokonuje się akt poznania. Poruszający się obraz, postrzegany na płaskim ekranie telewizora, nie tworzy w umyśle małego dziecka reprezentacji przedmiotów istniejących w rzeczywistości, buduje fałszywe ścieżki poznania.
Czy odizolować dziecko od mediów elektronicznych?
Do trzeciego roku życia dziecko nie powinno mieć żadnego kontaktu z mediami audiowizualnymi, ponieważ upośledzają one późniejsze funkcjonowanie w różnych sferach – z jednej strony wpływają na pogorszenie umiejętności komunikacji bezpośredniej, z drugiej sprawiają, że dzieci bardzo szybko zaczynają izolować się od rodziców.
Żródło: Gabinet logopedyczny dr Iwona Michalak - Widera
Dodaj komentarz