Kilka sposobów na wspieranie mowy dziecka...
Jak wspierać rozwój mowy dziecka cd.
6. Naśladując odgłosy.
W nabywaniu mowy bardzo dużą rolę odgrywa słuch fonematyczny (zwany mownym). Warto go ćwiczyć. Świetnie sprawdzają się tu wszelkiego rodzaju onomatopeje czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt i pojazdów.
naśladowanie odgłosów zwierząt:
pies - hau, hau, hau,
kot - miau, miau, miau,
koń - ihaha, ihaha, ihaha,
krowa - mu, mu, mu,
świnka - kwik, kwik, kwik,
baran - bee, bee, bee,
koza - mee, mee, mee,
myszka - pi, pi, pi,
kura - ko, ko, ko,
kogut - kukuryku, kukuryku, kukuryku,
gęś - gę, gę, gę,
kaczka - kwa, kwa, kwa,
indyk - gul, gul, gul,
bocian - kle, kle, kle,
kukułka - ku, ku, ku,
dzięcioł - stuk, stuk, stuk,
żaba - kum, kum, kum,
świerszcz - cyt, cyt, cyt,
osa - bzzz, bzzz, bzzz,
naśladowanie odgłosów pojazdów:
samochód - brum, brum, brum,
samolotu - żżż, żżż, żżż,
tramwaju - stuk, stuk, stuk,
pociągu - ciuf, ciuf, ciuf,
naśladowanie odgłosów z otoczenia:
dzwonek - dzyń, dzyń, dzyń,
telefonu - dryń, dryń, dryń,
mycia rąk - chlapu, chlapu, chlapu,
kichnięcie - a psik, a psik, a psik,
kaszlnięcie - ehe, ehe, ehe,
tupanie - tup, tup, tup,
jazda konna - patataj, patatj, patataj,
kapanie wody - kap, kap, kap,
gotująca się wody - bul, bul, bul,
frunący ptak - fruuu, fruuu, fruuu,
szelest liści - szu, szu, szu,
klikanie myszką komputerową - klik, klik, klik,
włączanie światła - pstryk, pstryk, pstryk.
7. Ćwicząc dłonie.
Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych:
1. Wyliczanka z członkami rodziny
W tej wyliczance po kolei pokazujemy palce, każdy nasz palec obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
I oto moja rodzinka cała.
2. Wyliczanka z partiami ciała
W tej wyliczance, dotykamy palcem poszczególnych części ciała dziecka, które opisujemy:
Tu paluszek, tu paluszek (dotykamy paluszków dziecka)
Kolorowy mam fartuszek (pukamy delikatnie w brzuszek dziecka)
Tu jest rączka (dotykamy rączek dziecka)
A tu druga
A tu oczko do mnie mruga (zakrywamy oczko dziecku)
Tu jest buzia (dotykamy w okolice ust dziecka)
Tu ząbeczki (odchylamy bródkę dziecka, by otworzyło buzię)
Tam wpadają cukiereczki.
3. Wyliczanka z pieskami
Wszystkie pieski spały (zaciskamy maluchowi piąstki lub pokazujemy swoje)
Pierwszy obudził się ten mały(otwieramy mały paluszek)
Mały obudził średniego, który spał obok niego (otwieramy drugi paluszek).
Gdy średni już nie spał, to duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (otwieramy czwarty paluszek).
Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).
4. Kosi, kosi łapci
Bierzemy w swoje dłonie rączki dziecka i delikatnie klaszczemy:
Kosi, kosi łapci, pojedziem do babci.
Babcia da nam mleczka a dziadek jajeczka.
Kosi, kosi łapci pojedziem do babci,
od babci do cioci, ciocia da łakoci.
Kosi kosi łapci, pojedziem do babci,
od babci do mamy, mama da śmietany.
5. Wyliczanka „palce do palców”
Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka)
to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka)
to od razu się witają.(pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),
to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).
6. Wyliczanka o samochodziku
Bierzemy w swoją dłoń rączkę dziecka:
Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało.
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec),
Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec),
Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec),
Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec),
Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).
Dodaj komentarz