Nieprawidłowe połykanie płynów przez...
Szanowni Rodzice!
Nieprawidłowe połykanie Waszego dziecka może mieć wpływ na powstawanie zaburzeń wymowy m.in. seplenienia międzyzębowego oraz może przyczyniać się do powstawania nieprawidłowości zgryzowych m.in. zgryzu otwartego. Po pełnym wyrośnięciu zębów mlecznych u dziecka warto zainteresować się jego sposobem połykania.
Dzieci w ciągu pierwszych lat życia połykają w sposób niemowlęcy. To znaczy, że podczas połykania język leży płasko w jamie ustnej, napiera o zęby lub wychodzi pomiędzy nie, a mięśnie ust się napinają. Jeżeli połykanie typu niemowlęcego jest przetrwałe, czyli nie przekształca się w połykanie dojrzałe w wieku 3-4 lat (po wyrośnięciu wszystkich zębów mlecznych u dziecka), może przyczyniać się do powstawania wad zgryzu i wad wymowy.
Przyczyną przetrwałego połykania typu niemowlęcego może być zbyt długie karmienie dziecka pożywieniem papkowatym, jedzenie z pełnymi ustami i picie płynów dużymi łykami. Nieprawidłowo dobrany smoczek i zbyt długie karmienie pokarmem z butelki także może prowadzić do przetrwałego połykania typu niemowlęcego. Przyczyną może być także niewłaściwa równowaga mięśniowa języka lub warg, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie mięśni aparatu artykulacyjnego, czy nieodpowiednia pielęgnacja dziecka. Podczas połykania język powinien wykonywać ruchy pionowe – podnosi się do wałka dziąsłowego za górnymi zębami, szczęki są zwarte, a wargi nie zaciskają się. Przy prawidłowym połykaniu płyny nie wyciekają z jamy ustnej.
Gdy dziecko ma już wszystkie zęby mleczne, a nadal ma trudności z właściwym połykaniem, rozpoczynamy ćwiczenia korekcyjne:
ETAP I – nauka unoszenia języka do wałka dziąsłowego tuż za górnymi zębami,
ETAP II – przed przystąpieniem do ćwiczeń połykania śliny instruujemy dziecko jak powinien prawidłowo przebiegać ten proces. Prosimy dziecko o podniesienie języka do wałka dziąsłowego, zbliżenie zębów i rozchylenie warg w uśmiech (który powinien być obecny podczas całego procesu połykania żebyśmy mogli skontrolować czy język nie napiera na zęby lub nie wychodzi między nie).
ETAP III – ćwiczenia wykonujemy klika razy dziennie. Połykamy płyny małymi porcjami, a cały proces przebiega wg następującej kolejności: nabieramy łyk wody, unosimy język, zamykamy zęby i połykamy. Aby skontrolować czy dziecko faktycznie połknęło płyn możemy przyłożyć dłoń do kości gnykowej dziecka – podczas połykania będzie odczuwalny jej ruch ku górze.
źródło: Magda Bojek sp357.edupage.org
Dodaj komentarz