• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Linki

  • gry i zabawy logopedyczne
    • Domologo
    • Logopestka
    • Printoteka
    • Wordwall

Rozwój Mowy Dziecka

Rozwój mowy dziecka

 

Mowa stanowi nieodłączny element ogólnego rozwoju dziecka oraz podstawowy sposób porozumiewania się międzyludzkiego.

Dla dziecka pojawienie się mowy jest możliwością komunikowania się z rodzicami, zgłaszania swoich potrzeb i sprzeciwów. Jeżeli rozwój mowy przebiega prawidłowo dziecko nie ma kłopotów z formułowaniem poprawnych wypowiedzi. Rozumie mowę innych a zarazem poszerza zakres swojego słownictwa. Jeżeli zaś w trakcie rozwoju mowy u dziecka pojawiają się pewne zakłócenia i nieprawidłowości jest to znak dla rodziców, świadczący o potrzebie wsparcia w tym zakresie. Pamiętajmy jednak, że rozwój mowy jest procesem indywidualnym i u każdego dziecka może przebiegać nieco inaczej.

W zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i środowiska, z którego pochodzi pewne etapy rozwoju mowy u jednych dzieci mogą pojawiać się szybciej u innych zaś wolniej.

Co może niepokoić rodziców w rozwoju mowy dziecka? 

Mowa dziecka wyraźnie różniąca się od mowy rówieśników:

-  brak reakcji na dźwięki lub słabe reagowanie,

-  nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych (język, podniebienie, wargi, żuchwa, zgryz), 

- oddychanie przez usta,

-  nieprawidłowe połykanie,

-  nadmierne wydzielanie śliny,

-  nieprawidłowe nagryzanie i żucie,

-  ssanie palca u dzieci starszych.

Rodzice mogą rozwijać mowę dziecka poprzez: 

- jak najczęstsze mówienie do dziecka w sposób prawidłowy

i staranny, z unikaniem  wszelkich spieszczeń,

- częste czytanie dziecku (ok. 20 minut dziennie),

-  wykazywanie zainteresowania wszelkimi wypowiedziami dziecka,

-  zachęcanie dziecka do wypowiedzi-  udzielanie odpowiedzi na pytania dziecka,

-  niezaniedbywanie wszelkich chorób uszu, które mogą spowodować niedosłuch,

- dbałość o narządy artykulacyjne (język – ewentualne przecięcie wędzidełka językowego, podniebienie, wargi, żuchwę, zgryz),

- dbałość o górne drogi oddechowe,

-  kontakt ze specjalistą,

-  ćwiczenia i zabawy logopedyczne.

Ćwiczenia i zabawy logopedyczne przyniosą oczekiwane efekty, jeżeli będą wykonywane systematycznie i przy wykorzystaniu dobrego samopoczucia dziecka. Powinny być krótkie, jednak dość często powtarzane. Warto także pamiętać o ich różnicowaniu pod względem formy (ćwiczenia, zabawy, logorytmika).

27 listopada 2020   Dodaj komentarz
Rozwój mowy dziecka  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Logopedka | Blogi