Organizacja terapii logopedycznej
Organizacja terapii logopedycznej
w Szkole Podstawowej nr 12 w Otwocku
1. 1. Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych, z grup rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego „0” oraz dzieci objętych obowiązkiem szkolnym.
2. 2. Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
3. 3. Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań.
4. 4. Zajęcia logopedyczne mają priorytet przed zajęciami dodatkowymi (np. judo, zajęcia plastyczne, zajęcia taneczne itp.), ponieważ dostosowywane są do planu zajęć organizowanych przez szkołę.
5. 5. W zajęciach uczestniczą dzieci zakwalifikowane na podstawie badań przesiewowych prowadzonych we wrześniu każdego roku szkolnego przez logopedę szkolnego, dzieci kontynuujące terapię w szkole oraz dzieci posiadające zalecenia do uczestnictwa w zajęciach (opinia wydana przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną i/lub orzeczenie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną).
6. 6. Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców/opiekunów prawnych i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców/opiekunów prawnych.
7. 7. Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
8. 8. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolny odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
9. 9. W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia dziecka ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej.
10. 10. Zajęcia prowadzone są indywidualnie.
11. 11. W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące).
12. 12. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
13. 13. W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.
14. 14. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują informację na temat zajęć logopedycznych, zawierającą m.in. datę i godzinę zajęć. Informacja zostaje przekazana e-mailem poprzez dziennik elektroniczny.
15. 15. Rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka.
16. 16. Nieusprawiedliwione nieobecności dziecka na zajęciach (powyżej pięciu nieobecności) oraz brak współpracy związanej z realizacją zaleceń terapeuty (wykonywaniem ćwiczeń w domu), może spowodować zaproponowanie przeniesienia uczestnika terapii logopedycznej na konsultacje w zakresie eliminowania zaburzeń mowy dziecka.
17. 17. Rodzice/opiekunowie prawni mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonych dniach Zebrań z rodzicami/opiekunami prawnymi bądź Dni Otwartych. W czasie trwania zajęć logopedycznych logopeda nie udziela porad i nie wyznacza/dokonuje zmiany terminu zajęć.