• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
31 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 01 02 03 04

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Archiwum czerwiec 2021

Wakacyjny wypas logopedyczny

Wakacyjny wypas logopedyczny

 

Wakacje to również dobry czas na ćwiczenia buziaka naszych milusińskich. Niestety, logopeda żywemu nie przepuści i nawet w wolnym czasie od zajęć nie odpuści (rymowanie nie było zamierzonelaughing).

Proponuję kilka zabaw:

1. pozwólmy dziecku wylizywać talerz po pysznym jedzeniu, a potem oblizać usta (dookoła ma się rozumieć),

2. przy jedzeniu lodów stosujemy technikę: wysuwamy język na brodę, i zaczynając od dołu liżemy loda podnosząc czubek języka, chowamy język do buzi,

3. posyłamy buziaki: mamie, tacie, ciociom, wujkom, dziadkom, babciom…,

4. dmuchamy balony, zdmuchujemy świeczki (niekoniecznie na swoim torcielaughing),

5. śpiewamy piosenki używając sylab la, la, la (nie za głośno),

6. wąchamy kwiaty na łące,

7. w czasie wakacji dużo pijemy wody. Zwróćmy uwagę w jaki sposób dziecko trzyma słomkę – słomkę najlepiej trzymają usta w „ciup”.

8. dzieci lubią zagadki – każdy letni spacer jest dobrym powodem do ich zadawania,

9. niezapomniane śpiewanki – rymowanki („Idzie rak nieborak”, „Sroczka kaszkę warzyła”, „Idzie kominiarz po drabinie”, „Ele mele dudki”, wierszyki J. Brzechwy, J. Tuwima),

10. zabawa w klasy – różne ćwiczenia buziaka: kląskanie, mlaskanie, chrapanie, chrząkanie, kaszlenie itp. dziwne odgłosy.

 

Życzę udanych zabaw i pięknej słonecznej pogody. Wasza ulubiona Logopedka

22 czerwca 2021   Dodaj komentarz

Mowa 6 - latka

MOWA DZIECKA 6 - LETNIEGO

   Niezwykle istotne w procesie przygotowania dziecka do realizacji obowiązku szkolnego, nauki czytania i pisania jest kształcenie poprawnej i wyraźnej mowy. Dziecko 6–letnie powinno poprawnie i dokładnie wymawiać wszystkie głoski mowy polskiej wypowiadane w sylabach, wyrazach i zdaniach, jeżeli nie ma wady słuchu, wad w budowie narządów artykulacyjnych (języka, warg, policzków podniebienia twardego i miękkiego) lub innych wad, np.: nieprawidłowy zgryz.

 Dzięki prawidłowemu rozwoju mowy dziecko poznaje otaczający go świat. Poprzez mówienie jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia. Podstawowym środowiskiem kształcenia myślenia i mowy dziecka jest dobrze funkcjonująca rodzina (częste rozmowy z dzieckiem na różne tematy, ograniczanie czasu na TV, komputer, wspólne czytanie, itd.). Rozwój tych funkcji przebiega tu samorzutnie w związku z różnorodnymi rodzinnymi wydarzeniami. Czynniki uczuciowe oraz sytuacje dnia codziennego wzbogacają mowę w tych rodzinach, które rozumieją zależność rozwoju mowy z rozwojem osobowości (myślenia, rozumienia). Ale też rodzice i często dziadkowie sami przyczyniają się do powstawania wad wymowy poprzez naśladowanie mowy dziecięcej (spieszczanie) lub zbytni rygoryzm.

  Mowę dziecka sześcioletniego charakteryzują następujące cechy:

1) posiadanie zróżnicowanego słownictwa,

2) opanowanie podstawowych reguł składni, dobra znajomość form gramatycznych,

3) mówienie zdaniami krótkimi, rzadko występują zdania podrzędnie złożone,

4) występowanie mowy sytuacyjnej i opowieściowej,

5) duża podatność języka na wpływy grupy, jakość i styl wypowiedzi,

6) umiejętność w zadawaniu pytań, protestów słownych, próśb, rozkazów.

  Mowa dziecka w tym wieku jest już bardzo rozwinięta, pełni ona funkcję komunikacyjną i regulacyjną oraz symboliczną. Jest bezpośrednio związana z jego wrażeniami i spostrzeżeniami.

  W przypadku poważnych opóźnień w rozwoju mowy bądź zaburzeń, które nie rokują szybkiej poprawy, lepiej zdecydować o pozostawieniu dziecka w „klasie 0” w szkole lub przedszkolu. Stworzy się dziecku możliwość wyrównania nieprawidłowości, nie narazi się go na stres i nerwicę szkolną oraz na osiąganie gorszych wyników w nauce czytania i pisania.

 Zasób słownictwa czynnego i biernego, jego bogactwo lub ubóstwo jest jednym ze wskaźników ogólnego rozwoju dziecka. Im bogatszy jest zasób słownictwa, tym dziecko lepiej rozumie polecenia rodziców i nauczyciela, buduje złożone wypowiedzi (od 5 – 7 słów) i jest ciekawe świata, a w testach psychologicznych osiąga znacznie wyższe wyniki ilorazu inteligencji.

 Ważne jest również to, w jaki sposób dziecko wypowiada się, czy popełnia błędy gramatyczne i składniowe, jak komunikuje się z dorosłymi i rówieśnikami. Dzieci tworzą tzw. neologizmy językowe (np.: zadzwonić telefonować – zatelefonić). 6 - latki nie mają jeszcze wykształconej „odwracalności myślenia”, nie potrafią odróżnić i nazwać pojęć nadrzędnych od podrzędnych, mają kłopoty ze zrozumieniem złożonych poleceń i prostych zadań tekstowych.

 Bardzo istotnym zadaniem w przygotowaniu dzieci do nauki czytania jest kształcenie słuchu fonematycznego dziecka, a w szczególności analizy i syntezy słuchowej. Podstawowym warunkiem sukcesu dziecka w tej dziedzinie jest prawidłowy słuch fizyczny, gdyż wszelkie zaburzenia w słyszeniu spowodowane częstymi chorobami górnych dróg oddechowych, ucha, katarami utrudniają dostrzeganie i różnicowanie dźwięków. Ćwiczeniu słuchu służą wszelkie zajęcia umuzykalniające, zabawy w rozpoznawaniu i nazywaniu dźwięków otoczenia, środków lokomocji, instrumentów muzycznych. Zabawy te przyczyniają się do doskonalenia słuchu i ułatwiają identyfikowanie dźwięków mowy ludzkiej, jakimi są głoski.

 Dzieci, które błędnie wypowiadają poszczególne głoski, nie będą zdolne do dokonywania prawidłowej analizy i syntezy słuchowej wyrazów. Szczególne jednak trudności występują w momencie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej, gdy głosce podporządkowuje się literę.

 Przed rodzicami i nauczycielami stoją następujące zadania dotyczące rozwijania i kształcenia mowy 6 – latków:

1) poszerzanie słownictwa czynnego i biernego w oparciu o ich doświadczenia i treści programu przedszkolnego,

2) wyrabianie umiejętności poprawnego budowania zdań i dłuższych wypowiedzi,

3) wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na różne tematy,

4) rozwijanie umiejętności powtarzania i zapamiętywania usłyszanych treści,

5) doskonalenie wymowy w zakresie poprawności artykulacyjnej, gramatycznej oraz wyrazistości wypowiedzi.

 Nieprawidłowa wymowa oraz ubogie słownictwo u dzieci rozpoczynających edukację szkolną są poważną przeszkodą w osiąganiu przez nich sukcesów szkolnych, mogą być powodem zaburzeń emocjonalnych takich jak: fobie szkolne, lęki, jąkanie. Mogą one także wpływać na ilość i jakość kontaktów werbalnych z rówieśnikami i dorosłymi oraz związane z tym trudności w okazywaniu uczuć i emocji (dzieci krzykliwe, kłótliwe, złośliwe lub wycofane, zamknięte w sobie). Wady wymowy są poważną przyczyną trudności w nauce czytania i pisania. Wyżej wymienione zaburzenia uniemożliwiają dobry start w szkole, który jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka. Dziecko gotowe do podjęcia nauki ma wielką szansę na to, aby w przyszłości osiągnąć sukcesy edukacyjne, zawodowe i osobiste na miarę swoich możliwości.

15 czerwca 2021   Dodaj komentarz

Mowa 5 - latka

MOWA DZIECKA 5 - LETNIEGO

   Dziecko poznaje świat, dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i uczucia. Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy Rodzic, aby umiejętnie kierować jej rozwojem. Bez tej wiedzy możesz dziecku zaszkodzić, wymagając tego, czemu sprostać nie może, czy też lekceważąc, przeoczając niepokojące sygnały. 

   Mowa dziecka 5 – letniego w tym wieku powinna być zrozumiała a wypowiedzi dziecka wielozdaniowe. Dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć "sz", "ż", "cz", "dż", choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez "s", "z", "c", "dz". Głoska "r" powinna być już wymawiana, chociaż często pojawia się dopiero w tym okresie. Wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe, są zwykle poprawne gramatycznie. Dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania. Dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;

   Na co zwrócić uwagę w mowie 5-latka?

laughingczy mówi głoski szumiące,

laughingczy nie zamienia szeregów np. zamiast „smok” mówi „szmok”, zamiast „cebula” mówi „czebula” itp.,

laughingczy nie zamienia głosek dźwięcznych na bezdźwięczne w wyrazach np. "g" na "k", "d" na "t", "b" na "p", "w" na "f", "z" na "s", "ż" na "sz" (pierwsza w parze dźwięczna, druga bezdźwięczna) czyli zamiast „góra” – „kóra”, zamiast „buty” – „puty”, „waga” – „faka”, "dom" - "tom", "woda" - "fota", "zęby" - "sępy", "życie" - "szycie" itp.,

laughingczy mówi głoskę „r” (może jeszcze nie występować, ale warto sprawdzić przyczynę),

laughingczy nie wysuwa języka podczas mówienia.

10 czerwca 2021   Dodaj komentarz
Logopedka | Blogi