Rozwój Mowy Dziecka
Rozwój mowy dziecka
Mowa stanowi nieodłączny element ogólnego rozwoju dziecka oraz podstawowy sposób porozumiewania się międzyludzkiego.
Dla dziecka pojawienie się mowy jest możliwością komunikowania się z rodzicami, zgłaszania swoich potrzeb i sprzeciwów. Jeżeli rozwój mowy przebiega prawidłowo dziecko nie ma kłopotów z formułowaniem poprawnych wypowiedzi. Rozumie mowę innych a zarazem poszerza zakres swojego słownictwa. Jeżeli zaś w trakcie rozwoju mowy u dziecka pojawiają się pewne zakłócenia i nieprawidłowości jest to znak dla rodziców, świadczący o potrzebie wsparcia w tym zakresie. Pamiętajmy jednak, że rozwój mowy jest procesem indywidualnym i u każdego dziecka może przebiegać nieco inaczej.
W zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i środowiska, z którego pochodzi pewne etapy rozwoju mowy u jednych dzieci mogą pojawiać się szybciej u innych zaś wolniej.
Co może niepokoić rodziców w rozwoju mowy dziecka?
Mowa dziecka wyraźnie różniąca się od mowy rówieśników:
- brak reakcji na dźwięki lub słabe reagowanie,
- nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych (język, podniebienie, wargi, żuchwa, zgryz),
- oddychanie przez usta,
- nieprawidłowe połykanie,
- nadmierne wydzielanie śliny,
- nieprawidłowe nagryzanie i żucie,
- ssanie palca u dzieci starszych.
Rodzice mogą rozwijać mowę dziecka poprzez:
- jak najczęstsze mówienie do dziecka w sposób prawidłowy
i staranny, z unikaniem wszelkich spieszczeń,
- częste czytanie dziecku (ok. 20 minut dziennie),
- wykazywanie zainteresowania wszelkimi wypowiedziami dziecka,
- zachęcanie dziecka do wypowiedzi- udzielanie odpowiedzi na pytania dziecka,
- niezaniedbywanie wszelkich chorób uszu, które mogą spowodować niedosłuch,
- dbałość o narządy artykulacyjne (język – ewentualne przecięcie wędzidełka językowego, podniebienie, wargi, żuchwę, zgryz),
- dbałość o górne drogi oddechowe,
- kontakt ze specjalistą,
- ćwiczenia i zabawy logopedyczne.
Ćwiczenia i zabawy logopedyczne przyniosą oczekiwane efekty, jeżeli będą wykonywane systematycznie i przy wykorzystaniu dobrego samopoczucia dziecka. Powinny być krótkie, jednak dość często powtarzane. Warto także pamiętać o ich różnicowaniu pod względem formy (ćwiczenia, zabawy, logorytmika).