Analiza i synteza słuchowa cd.
ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA CD.
1. Wyodrębnianie słów na początku, w środku i na końcu zdania.
Mówimy zdanie składające się z dwóch i więcej słów. Następnie pytamy: jakie słowo słychać na początku zdania, jakie w środku i na końcu?
Mama gotuje.
Pies biega.
Pralka pierze.
Dziecko je lody.
Ciocia otwiera drzwi.
Andrzej myje samochód.
Książka stoi na półce.
Kucharz gotuje pyszny obiad.
Na torach stoi pociąg.
2. 2. Mówimy sylaby i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo:
na przykład: sa-mo-lot: samolot
sa – ła – ta, pa – ra – sol, szuf – la – da, sa – mo – chód, ko – mo – da, ma – szy – na, po – dusz – ka, ka – pe – lusz, do – nicz – ka, ży – ra - fa
3.3 3. Mówimy grupę sylab, prosimy żeby dziecko powiedziało, które sylaby się powtarzają:
na przykład: ba ga da ba, la fa da la, ma ga fa ma, do bo do la, ka ma ka le, so lo lo sa, wa la wa za, do lo la lo, ze ma zo ma, ka ta sa ta.
4.R 4. Rozpoznawanie samogłoski na początku wyrazu i na końcu wyrazu.
Podajemy wyraz na przykład: Ola - dziecko podaje pierwszą głoskę.
Ela, igła, okoń, ule, Ala, auto, okrąg, etui, obręcz, iglak.
Podajemy wyraz na przykład: Ola - dziecko podaje ostatnią głoskę.
Ala, żale, maki, masło, guru, bzy, żabka, małe, drzwi, polo.
5.R 5. Rozpoznawanie spółgłosek w sylabie ze słuchu.
Podajemy różne sylaby, dziecko wyróżnia spółgłoskę: to, ko, me, fi, la, so, zu, me, pi, wu.
6. 6. Układanie nowych wyrazów z pierwszych głosek wyrazów podanych.
Wypowiadamy wolno i wyraźnie słowa, a następnie polecamy dziecku, aby wyodrębniło pierwsze głoski w tych słowach i zapisało je na przygotowanych kartkach papieru. Po napisaniu liter dziecko odczytuje nowy wyraz.
na przykład: wypowiadamy słowa: las, auto, teczka, oko. Dziecko wyodrębnia pierwsze głoski i zapisuje wyraz "lato”.
rumak, anioł, koń
bałwan, ul, torba
lody, ekierka, woda
szopa, agrafka, foka, anioł
motyl, lek, ekierka, czapka
żyrafa, arka, bratek, azalia
zęby, ekierka, buty, rak, anioł
laska, agrafka, sól, ekierka, kot
torba, akacja, czosnek, kot, abażur.