• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
24 25 26 27 28 29 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 01 02 03 04 05

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Archiwum 20 marca 2020

Kilka sposobów na wspieranie mowy dziecka...

Jak wspierać rozwój mowy dziecka:

1. Mówiąc do naszego dziecka jak najczęściej stosując tzw. "kąpiel słowną".

Staramy się każdego dnia wykorzystywać różne sytuacje, aby dziecku opowiedzieć, co w danej chwili robimy. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Robię zupę, obieram warzywa. Popatrz, marchewka jest twarda i pomarańczowa. Pietruszka jest bardzo podobna do marchewki, ale ma biały korzeń. Do zupy dodamy też ziemniaki, które obierzemy ze skórki jak poprzednie warzywa". Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko, np. "Chodź, pobawimy się samochodami. Samochód jak jedzie robi brum, brum". Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień oraz spieszczeń, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

 

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim.

Podbudowujmy w naszym dziecku chęć komunikowania się, dostrzegając jego potrzeby. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie starajmy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź. Gdy podpowiadamy mu słowa, zwroty, dawajmy również możliwość wyboru odpowiedzi. Nasze słownictwo powinno być zróżnicowane, ale znane dziecku. Podstawową formą ćwiczeń powinna być rozmowa.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie.

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, np: kiedy dziecko widzi psy i woła:"Mamo, mamo tam sią pieśki" to odpowiadamy "Tak, tam są pieski" albo "Tato, pójdziemy do śklepu kupić śoćek?"  to nasza odpowiedź powinna brzmieć "Tak, pójdziemy do sklepu kupić Tobie sok". Nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

20 marca 2020   Dodaj komentarz
Logopedka | Blogi