Analiza i synteza słuchowa
ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA
Przykłady ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową:
1. prosimy dziecko, aby wybrzmiało głoski w podanych słowach:
szum, żak, dżem, szafa, żaba, czołg, dżokej, szelki, żonkil, czapka, dżersej, drzemka
2. policzyło głoski w wyrazach:
szum, żak, dżem, szafa, żaba, czołg, dżokej, szelki, żonkil, czapka, dżersej, czereśnie
3. prosimy dziecko, aby za pomocą klaskania podzieliło podawane słowa na sylaby:
rzodkiewka, szuwary, czekolada, dżem, maszyna, pióropusz, żelazko, warkocz, piżama, drzemka, pietruszka, czereśnie,
4. mówimy zdanie i prosimy, żeby dziecko policzyło w nim wyrazy. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go
na tyle części, ile jest wyrazów:
Dzisiaj jest poniedziałek.
Rano świeciło słońce.
Mama ugotowała pyszną zupę.
Na półce stoją zabawki.
Zegar ścienny wybił godzinę dwunastą.
Na parkingu stoją cztery samochody.
W Zoo widziałem żyrafę, słonie i lwy.
Wiosną kwitną żonkile, przebiśniegi i pierwiosnki.
5. mówimy dziecku samogłoskę i prosimy, żeby z nią utworzyło sylabę (ze słuchu) łącząc ją z podanymi spółgłoskami:
na przykład: samogłoska “a” to m-a: ma i t-a: ta.
“e”
“i”
“o”
“u”
“y”
6. mówimy głoski i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo.
Na przykład: dzielimy na głoski wyraz Adam. A-d-a-m, jakie to słowo?
woda, ławka, buty, osa, koszyk, tulipan, torba, plecak, rybka, motyl, sowa, czajnik.