• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
29 30 31 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 01 02 03

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Archiwum 16 lutego 2024

Trrrrudna głoska R...

   Głoska "R" pojawia się w 5. lub 6. roku życia dziecka. Często jest uznawana przez logopedów za trudną do wywołania. Udaje się ją wywołać czasami już przy pierwszej próbie, jednak żeby się to udało w dużej mierze zależy od pewnych przyczyn, np:

sprawność aparatu artykulacyjnego:

- nieprawidłowa budowa wędzidełka (zbyt krótkie) - czy wędzidełko jest zbyt krótkie może określić to już logopeda w trakcie badania przesiewowego. Jeżeli jest krótkie to kolejnym krokiem jest wizyta u stomatologa, który podejmuje decyzję o podcięciu;

- nieprawidłowa budowa języka;

- brak pionizacji języka;

- wadliwa budowa podniebienia twardego;

- zbyt niska sprawność języka (jego czubka);

- czynniki środowiskowe - chociaż niechętnie o tym się mówi, ale może zdarzyć się tak, że dziecko "dziedziczy" po którymś z rodziców;

- wady zgryzu.

oddychanie:

- przy wymowie głoski "R" oddychanie jest ważne przede wszystkim dlatego, że strumień powietrza wydychanego z płuc musi wprawić w drgania najpierw więzadła głosowe, a potem czubek języka. Jeśli dziecko oddycha niewłaściwym torem oddechowym może to doprowadzić także do wydychania powietrza ze zbyt małą siłą, która po rozwibrowaniu fałdów głosowych, nie będzie wystarczająca na wprawienie w drgania czubka języka. Tor oddechowy, który jest prawidłowy tor żebrowo-przeponowo-brzuszny, żebrowo-przeponowy lub inaczej całościowy. Ukształtowanie prawidłowego toru oddechowego powoduje, że organizm człowieka ma szansę funkcjonować prawidłowo w aspekcie fizjologicznym, intelektualnym i emocjonalnym. Pacjent nie ma problemów z artykulacją głosek, również głoski "R".

terapia logopedyczna:

- składa się ona z trzech elementów: etapu przygotowawczego, wywołania głoski i automatyzacji.

Etap przygotowawczy:

- ćwiczenia słuchu fonematycznego (zdolność do rozróżniania głosek ze względu na ich cechy, np.: odróżnianie głosek dźwięcznych: b, d, g i w od bezdźwięcznych: p, t, k i f) oraz ćwiczenia motoryki narządów mowy czyli ćwiczenia buziaka (języka, a zwłaszcza jego czubka, warg, policzków, podniebienia miękkiego).

Etap wywołania głoski:

- ćwiczenia artykulacyjne:

a) wypowiadanie głosek: t, d, n dziąsłowo;

b) wypowiadanie różnego rodzaju zbitek spółgłoskowych (pamiętamy o ułożeniu języka: przy wymowie głosek dziąsłowych czubek języka "uderza" o wałek dziąsłowy tuż za górnymi zębami): bd, bda, bdo, bde, bdu, bdy, pta, pto, pte, ptu, pty, td, tdn, tdt, teda, tedo, tede, tedu, tedy, adda, oddo, edde, uddu, yddy, patataj, tla, tlo, tle, tlu, tly;

c) przedłużanie wymowy głoski "D" i potrącaniem czubka języka palcem wskazującym lub patyczkiem kosmetycznym.

- ćwiczenia oddechowe:

a) zabawa "tańczący płomyczek" - usta ściągnięte w "dzióbek" i wypowiadanie zbitki spółgłoskowej "tlu" tak, aby płomyczek drgał;

b) zabawa w "węża" - ułożenie wąskiego paska papieru na środkowej lini języka do jego połowy i dmuchanie,

c) ćwiczenia przy użyciu "dmuchajek".

- ćwiczenia artykulacyjne

a) wypowiadanie w wyrazach zamiast głoski "R" głosek "T" lub "D", np.: ttawa, ttawnik, ttąbka, ttampki, ttefl, ttolejbus, ddabina, ddewno, ddacena itp.

b) próba wypowiadanie głoski "R" po spółgłoskach: trawa, drewno, frak, grabie, hrabia, krab, mrowisko, prezydent, wrotki;

c) etap końcowy - utrwalanie głoski "R" w wyrazach w izolacji między samogłoskami.

Etap auomatyzacji:

- automatyzacja - wywołana głoska jest utrwalana w wyrazach, wyrażeniach dwuwyrazowych i zdaniach, a następnie w którkich wierszykach i w mowie spontanicznej.

 

 

16 lutego 2024   Dodaj komentarz
Logopedka | Blogi