Kiedy do logopedy...
Informacje o pracy logopedy szkolnego
pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 |
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 |
Co robić, gdy Maluch zapomina o tym, czego się nauczył?
Co robić, jeśli zmiany w jego wymowie są ledwo zauważalne?
Jak zorganizować czas, aby głoski, które wiesz, że Twoje dziecko potrafi wymówić– były wymawiane?
Oto kilka porad, które przydadzą się i Tobie, i Twojemu Maluchowi!
* Przede wszystkim – ćwicz z nim w domu. Pamiętaj jednak, aby nie było to “suche”, pozbawione emocji powtarzanie wyrazów; nie traktuj ćwiczeń, które zaleca logopeda, jak zadań domowych! Najlepszym sposobem do utrwalania nowych zwyczajów językowych jest zabawa! A więc baw się ze swoim dzieckiem i angażuj przez zabawę do tego, aby wymawiało poprawnie ćwiczone głoski. Możesz tu skorzystać ze wszystkich dostępnych zabawek: autek, klocków, lalek..
* Bawcie się słowem – wymyślajcie rymy podczas drogi do przedszkola, recytujcie wierszyki oczekując na obiad, śpiewajcie piosenki jadąc samochodem!
* Opowiadajcie! Wykorzystaj rzeczywiste zdarzenia i zachęcaj Malucha, aby sam przejmował inicjatywę opowiadania: Jak było w przedszkolu? Co jadłeś? Co robiłeś z babcią? Czy pamiętasz, kto był dzisiaj w szkole? Kogo nie było i dlaczego?
* Historyjki obrazkowe – poza swoimi zaletami (kształtowanie logicznego myślenia, orientacja w czasie, łańcuchy przyczynowo-skutkowe) wymagają opowiedzenia przedstawionej sytuacji. Jeśli skończyły Ci się pomysły – sięgnij po gotowe pomoce!
* Zwracaj uwagę swojemu Maluchowi na słowa, jakie wypowiada. Rób to jednak w subtelny sposób, aby go nie zniechęcić. Jeśli zamieni głoski, zapytaj: Co powiedziałeś? Możesz powtórzyć? Na pewno chciałeś to powiedzieć? Nie rób tego za każdym razem; zwracaj uwagę sporadycznie, kilka razy w ciągu dnia.
* Wprowadź nowe pojęcie w Waszym domu – czas ładnego mówienia. Na czym to polega? Wykonujecie ćwiczenia ogólnorozwojowe – rysujecie, malujecie, wycinacie, liczycie lub bawicie się – gracie w gry, budujecie zamki z klocków… a zegarek tyka Na początku ustaw minutnik na kilka minut i pilnuj, aby dziecko w tym czasie koncentrowało się nad tym, co mówi i jak mówi. Z każdym kolejnym dniem wydłużaj czas ładnego mówienia lub stwarzaj okazję do kolejnej “tury”.
* Wprowadź system motywacyjny. To nie musi być nic słodkiego! Pomyśl, co lubi Twoje dziecko? Może bańki mydlane? Może przybijać pieczątki? Może zabawy z malowaniem palcami? Może jakaś z zabaw gazetowych. Może wspólna gra na instrumencie, na przykład bębnach? A może ulubiona aktywność sportowa? Warto dostosować system motywacyjny do dziecka, aby widziało, że jego starania są doceniane.
...LEKARZ
Podczas sezonu przeziębieniowego szczególną uwagę należy poświęcić małym dzieciom. Ich układy odpornościowe nie są w pełni ukształtowane, dlatego kilkulatkowie częściej chorują i są bardziej narażeni na występowanie powikłań. Małe dzieci nie potrafią samodzielnie wydmuchać nosa co prowadzi do oddychania ustami i nabawienia się poważnej infekcji. Ponadto nie wydmuchana wydzielina z nosa spływa po tylnej ściance krtani co wiąże się z częstymi powikłaniami po katarze jakim jest zapalenie ucha środkowego, zatok czy zapalenia oskrzeli.
...STOMATOLOG
Podczas kataru dziecko oddycha ustami, co powoduje nieprawidłowe ułożenie języka w buzi. Język „wypływa” wpychając się między zęby co powoduje seplenienie międzyzębowe. Terapia takiego zaburzenia jest bardzo długa i pracochłonna. Ponadto ciągle wpychający się język powoduje ścieranie się zębów, co prowadzi do zgryzu otwartego. Należy w tym miejscu również wspomnieć o tzw. „przetrwałym połykaniu niemowlęcym” czyli w trakcie przełykanie języka nie jest on uniesiony do podniebienia tylko leży na dnie jamy ustnej. Powoduje to, że w trakcie mówienia zbiera się ślina w buzi i w kącikach ust.
...LOGOPEDA
Katar nie sprzyja dobrze wykonywanym ćwiczeniom logopedycznym. Nos przede wszystkim musi być "czysty" czyli wydmuchany, aby można było wykonywać ćwiczenia oddechowe, a przede wszystkim swobodnie oddychać. Kiedy dziecko jest zakatarzone oddycha ustami, a co za tym idzie język bezwładnie spoczywa na dnie jamy ustnej i staje się wiotki. Niczym nie jest podparte tak jak w przypadku kiedy buzia jest zamknięta. Sprzyja to wsuwaniu języka między zęby co powoduje wadę wymowy seplenienie międzyzębowe, które jest bardzo trudne do usunięcia oraz zgryz otwarty. Ponadto jeżeli język jest bezwładny to brak jego pionizacji. Trudno jest wtedy wywołać głoskę "L" oraz głoski szeregu szumiącego "SZ", "Ż/RZ", "CZ", "DŻ", nie mówiąc już o "T", "D", "N", i "R". Ponadto dziecko zakatarzone ma również przytknięte uszy co powoduje, że źle słyszy.
WIELE PRZEMAWIA ZA TYM, ABY NASZE DZIECI POSIADAŁY UMIEJĘTNOŚĆ WYDMUCHIWANIA NOSA
Nauka poprawnej wymowy może być zabawą. W swojej pracy wykorzystuję interaktywne programy multimedialne. Posiadają one pakiet kilkunastu ćwiczeń, które ułatwiają korekcję zaburzeń mowy.
Przykład ćwiczenia do głoski R:
Przykład ćwiczenia do głosek syczących:
Przykład ćwiczenia do głosek szumiących:
Wsparcie dla Twojego dziecka
Źródło: "Strefa Logopedy" nr 36/2022