• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
30 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 01 02 03

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Linki

  • gry i zabawy logopedyczne
    • Domologo
    • Logopestka
    • Printoteka
    • Wordwall

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Najnowsze wpisy, strona 1

< 1 2 3 4 ... 17 18 >

Rozwój dziecka a cyberprzestrzeń

ROZWÓJ DZIECKA A CYBERPRZESTRZEŃ

 

CELE DZIECIŃSTWA:

 

opanowanie sprzwności ruchowej     nawiązywanie więzi i przyjaźni                poznanie świata

 

ZAGROŻENIA W CYBERPRZESTRZENI

 

ZDROWIE I SPRAWNOŚC RUCHOWA

Nie lubię się męczyć, wolę jeździć samochodem niż chodzić czy biegać. 

Plac zabaw mnie nudzi.

Dlatego mama wozi mnie na rehabilitację, terapię Si, terapię ręki, itp.

Często się potykam, upuszczam przedmioty.

Jestem często osłabiony. jestem męczliwy, mam zadyszkę.

 

UCZENIE SIĘ

Jakie te literki są do siebie podobne.

Trudno mi odtworzyć, to co Pani pokazuje.

Z trudnością uczę się wierszyków i piosenek.

Ciągle widzę jedno rozwiązanie i nie szukam innego.

Nie umiem skupić się na zajęciach.

Nie rozróżniam tego, co wydarzyło się wczesniej, a co później.

 

 

RECEPTORY, PERCEPCJA, WZROK

Boję się przechodzić przez ulicę, bo nie widzę nadjeżdżających pojazdów.

Moje pole widzenia jest ograniczone do tego, co jest przede mną - dlatego lubię tablet.

Podobno mam problem z oceną odległości i orientacją w przestrzeni.

 

 

 

SPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE

Często kłócę się z rówieśnikami.

Niechętnie dzielę się zabawkami.

Nie lubię, gdy każą mi coś zrobić.

Wolę bawić się samodzielnie, nie potrzebuję kolegów i rodziców do zabawy.

Gesty i mimika niewiele mi mówią.

Oczekuję, że inni będą bawić się ze mną na moich zasadach.

 

SŁUCH

Barszo głośno mówię. Nie docierają do mnie polecenia.

Zbyt długie polecenia powodują, że nie wiem, co mam zrobić. Nie lubię, gdy mama mi zbyt długo czyta.

Łatwo rozpraszają mnie dźwięki otoczenia.

 

 

SAMODZIELNOŚĆ

Mam problem z ubieraniem się. Nie potrafię wiązać sznurowadeł. 

Nie wiem w jakiej kolejności mam wykonać określone zadanie.

Boję się poprosić o pomocw załatwieniu ważnej dla mnie  sprawy.

 

 

 

KOMUNIKACJA

Znam mało słów. Ciągle mi każą mówić wyraźniej. Wolę pokazać niż powiedzieć.

Czasem nie rozumiem, co do mnie mówią. Nie lubię rozmawiać.

Trudno mi coś powiedzieć.

Ta odmiana wyrazów - jaki te nasz język jest trudny!

 

 

 

 

EMOCJE

Gdy nie ma gier jestem smutny. Złoszczę się, gdy nie mogę grać.

Jestem wściekły gdy przegrywam.

Uderzyłem kolegę, a on zaczął płakać.

W mojej grze nigdy tak się nie dzieje.

Nie rozumiem, co czują inni.

 

 

 

 

 

 

 

 Źródło: Zespół Doskonalenia Zawodowego Logopedów "LOGOS" w Chorzowie    

 

10 października 2024   Dodaj komentarz
ROZWÓJ DZIECKA A CYBERPRZESTRZEŃ  

Logopedyczne fakty i mity

 

 

    Z doświadczeń logopedów praktyków wynika, że niektórzy rodzice, lekarze, psychologowie czy pedagogowie zazwyczaj powtarzają zasłyszane, potoczne i nie zawsze prawdziwe opinie dotyczące zagadnień logopedycznych. Poglądy te najczęściej dotyczą etapu kształtowania się mowy dziecka tj. w okresie od 0. do 6. - 7. roku życia. Czas ten jest najistotniejszy dla przyszłego porozumiewania się dziecka. Bezzasadne powtarzanie nieprawdziwych informacji stanowi przeszkodę dla prawidłowego rozwoju mowy malucha. Z powodu nieumiejętności rozróżnienia faktów od mitów, rodzice zamiast wspierać postępy w mowie swojego dziecka, blokują jej rozwój. Fałszywe poglądy niemające potwierdzenia w badaniach i praktyce logopedycznej, opóźniają pierwsze wizyty u terapeuty mowy, a tym samym przedłużają czas prowadzenia terapii logopedycznej. Wpływa to frustrująco na coraz bardziej świadome problemu dziecko, które boryka się również  m.in z brakiem akceptacji w gronie prawidłowo mówiących rówieśników.

1. Logopeda zajmuje się wyłącznie wadami wymowy, np. gdy dziecka zamiast safa mówi szafa. FAŁSZ

2. Rodzice nie powinni podchodzić do łóżeczka swojego malucha, jeśli nie płacze. FAŁSZ

3. Do 3. roku życia dziecko nie musi zacząć mówić. FAŁSZ

4. Nie należy spieszyć się z terapią logopedyczną dziecka, gdy tato lub starszy brat zaczęli mówić późno. FAŁSZ

5. Jąkanie małego dziecko powinno samo ustąpić. FAŁSZ

6. Dziecko przedszkolne, przed ukończeniem 6. roku życia, nie musi uczęszczać do logopedy, wystarczy poczekać na terapię prowadzoną w Zerówce. FAŁSZ

7. Terapia logopedyczna prowadzona w przedszkolu i szkole zwlania rodziców od ćwiczeń w domu. FAŁSZ

8. Wada wymowy rodzica może przenieść się na jego pociechę. PRAWDA

9. Dziecko, które zaczyna mówić później niż jego rówieśnicy, może mieć problemy szkolne, np. dyslektyczne. PRAWDA

10. Podczas zimowych spacerów dziecko nie powinno mówić. PRAWDA

11. Dziecko, gdy nie mówi, nie powinno mieć stale otwartej buzi. PRAWDA

12. Podcięte wędzidełko podjęzykowe może się ponownie zrosnąć, gdy przez okres 2 tygodni nie są wykonywane ćwiczenia unoszenia języka. PRAWDA

13. Gdy nie mówimy, nasz język styka się całą powierzchnią z podniebieniem kilkanaście  godzin w ciągu doby. PRAWDA

14. Do malucha, po ukończeniu 1. roku życia, nie należy mówić językiem niań, np. używając słów ty mamusiny słodziutki aniołeczku. PRAWDA

 

 

 

Źródło: Polskie Towarzystwo Logopedyczne Oddział Śląski

29 kwietnia 2024   Dodaj komentarz
Fakty i mity pracy logopedy  

Trrrrudna głoska R...

   Głoska "R" pojawia się w 5. lub 6. roku życia dziecka. Często jest uznawana przez logopedów za trudną do wywołania. Udaje się ją wywołać czasami już przy pierwszej próbie, jednak żeby się to udało w dużej mierze zależy od pewnych przyczyn, np:

sprawność aparatu artykulacyjnego:

- nieprawidłowa budowa wędzidełka (zbyt krótkie) - czy wędzidełko jest zbyt krótkie może określić to już logopeda w trakcie badania przesiewowego. Jeżeli jest krótkie to kolejnym krokiem jest wizyta u stomatologa, który podejmuje decyzję o podcięciu;

- nieprawidłowa budowa języka;

- brak pionizacji języka;

- wadliwa budowa podniebienia twardego;

- zbyt niska sprawność języka (jego czubka);

- czynniki środowiskowe - chociaż niechętnie o tym się mówi, ale może zdarzyć się tak, że dziecko "dziedziczy" po którymś z rodziców;

- wady zgryzu.

oddychanie:

- przy wymowie głoski "R" oddychanie jest ważne przede wszystkim dlatego, że strumień powietrza wydychanego z płuc musi wprawić w drgania najpierw więzadła głosowe, a potem czubek języka. Jeśli dziecko oddycha niewłaściwym torem oddechowym może to doprowadzić także do wydychania powietrza ze zbyt małą siłą, która po rozwibrowaniu fałdów głosowych, nie będzie wystarczająca na wprawienie w drgania czubka języka. Tor oddechowy, który jest prawidłowy tor żebrowo-przeponowo-brzuszny, żebrowo-przeponowy lub inaczej całościowy. Ukształtowanie prawidłowego toru oddechowego powoduje, że organizm człowieka ma szansę funkcjonować prawidłowo w aspekcie fizjologicznym, intelektualnym i emocjonalnym. Pacjent nie ma problemów z artykulacją głosek, również głoski "R".

terapia logopedyczna:

- składa się ona z trzech elementów: etapu przygotowawczego, wywołania głoski i automatyzacji.

Etap przygotowawczy:

- ćwiczenia słuchu fonematycznego (zdolność do rozróżniania głosek ze względu na ich cechy, np.: odróżnianie głosek dźwięcznych: b, d, g i w od bezdźwięcznych: p, t, k i f) oraz ćwiczenia motoryki narządów mowy czyli ćwiczenia buziaka (języka, a zwłaszcza jego czubka, warg, policzków, podniebienia miękkiego).

Etap wywołania głoski:

- ćwiczenia artykulacyjne:

a) wypowiadanie głosek: t, d, n dziąsłowo;

b) wypowiadanie różnego rodzaju zbitek spółgłoskowych (pamiętamy o ułożeniu języka: przy wymowie głosek dziąsłowych czubek języka "uderza" o wałek dziąsłowy tuż za górnymi zębami): bd, bda, bdo, bde, bdu, bdy, pta, pto, pte, ptu, pty, td, tdn, tdt, teda, tedo, tede, tedu, tedy, adda, oddo, edde, uddu, yddy, patataj, tla, tlo, tle, tlu, tly;

c) przedłużanie wymowy głoski "D" i potrącaniem czubka języka palcem wskazującym lub patyczkiem kosmetycznym.

- ćwiczenia oddechowe:

a) zabawa "tańczący płomyczek" - usta ściągnięte w "dzióbek" i wypowiadanie zbitki spółgłoskowej "tlu" tak, aby płomyczek drgał;

b) zabawa w "węża" - ułożenie wąskiego paska papieru na środkowej lini języka do jego połowy i dmuchanie,

c) ćwiczenia przy użyciu "dmuchajek".

- ćwiczenia artykulacyjne

a) wypowiadanie w wyrazach zamiast głoski "R" głosek "T" lub "D", np.: ttawa, ttawnik, ttąbka, ttampki, ttefl, ttolejbus, ddabina, ddewno, ddacena itp.

b) próba wypowiadanie głoski "R" po spółgłoskach: trawa, drewno, frak, grabie, hrabia, krab, mrowisko, prezydent, wrotki;

c) etap końcowy - utrwalanie głoski "R" w wyrazach w izolacji między samogłoskami.

Etap auomatyzacji:

- automatyzacja - wywołana głoska jest utrwalana w wyrazach, wyrażeniach dwuwyrazowych i zdaniach, a następnie w którkich wierszykach i w mowie spontanicznej.

 

 

16 lutego 2024   Dodaj komentarz

Kilka słów o dzieciach, które później...

Kilka słów o dzieciach, które później zaczynają mówić 

 

 W Polsce używając pojęcia dzieci późno mówiące mamy na myśli dzieci, u których obserwujemy na wczesnym etapie rozwoju opóźnienie nabywania mowy czynnej, ale jednoczesnie dobre rozumienie, prawidłowy poziom rozwoju poznawczego, brak diagnozy genetycznej czy neurologicznej.

   Za jedno z kryteriów przyjmuje się, że słownik takiego dziecka w wieku 2 lat obejmuje 50 słów. W logopedii tradycyjnej wskazuje się, że do pól roku opóźnienie rozwoju mowy czynnej jest dopuszczalne. Natomiast niektórzy logopedzi z dużym doświadczeniem stosują zasadę, aby interweniować i sugerować wizytę kontrolną u logopedy w sytuacji, gdy dziecko używa jedynie pojedynczych słów lub nie mówi słowami w wieku 1,5 roku. Podstawowymi słowami, którymi powinno dziecko się posługiwać w tym wieku to mama czy tata. Wtedy wdrożenie kilku podstawowych zasad, mających na celu rozwijanie mowy dziecka, przyniesie szybko oczekiwany rezultat, a do 2. urodzin opóźnienie w rozwoju mowy ma szansę zniknąć.

   Do najczęstszych przyczyn opóźnionego rozwoju mowy należą:

problemy ze słuchem, opóźnienie rozwoju psychoruchowego, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia mowy o bardziej złozonym charakterze.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ...

by nie bagatelizować obserwowanych opóźnień w rozwoju mowy czynnej. Nie wiemy, do której grupy z opisanych powyżej należy nasze dziecko.

 

 

Żródło: "Strefa Logopedy" nr 39/2022

 

18 października 2023   Dodaj komentarz
Kilka słów o ....  

JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH...

Jak motywować dzieci

do ćwiczeń logopedycznych w domu?

 

1. STAŁA PORA ĆWICZEŃ

Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami np. ćwiczymy zawsze po obiedzie.

2. KRÓCEJ, ALE CZĘŚCIEJ

Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą aż tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.

3. NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności prawidłowego mówienia. Jeśli brakuje Tobie czasu, możesz też kupić gotowe pomoce logopedyczne

lub wykorzystać zabawy i zabawki, które dziecko lubi najbardziej. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.

4. NAUKA "PRZY OKAZJI"

Wykorzystaj każdą możliwą sytuację, aby "przemycić" kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można

w każdej sytuacji np. w sklepie, na spacerze, podczas rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji.

5. ĆWICZMY RAZEM

Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się fałszywego wstydu i doceń, co nasza buzia

i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze sięprzy tym bawcie!

6. DWIE WAŻNE CECHY

Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady, ani braku postępów. Czasem mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych jest ubezpieczeniem sukcesu!

7. O MOTYWACJI

Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko "samo chce", to wspaniale! Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje "kryzysy"związane

z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i umacniać.

8. NAGRODY

Za solidną pracę należy się nagroda! Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne "Brawo! Bardzo dobrze!".  Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka w tabeli motywacyjnej, obrazek. Po osiągnięciu jakiegoś etapu (np. po uzbieraniu określonej liczny naklejek) możemy "zafundować" dziecku wyjście do kina, na basen itp.

9. KONTAKT Z LOGOPEDĄ

Bądź w stałym kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas

ich wykonywania.

10. CZAS

Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna wymowa i sprawna komunikacja.

11 maja 2023   Dodaj komentarz
< 1 2 3 4 ... 17 18 >
Logopedka | Blogi