Rodzicu, gdy mówisz do swojego dziecka......
Żródło: "Strefa Logopedy" nr 35/2022
Informacje o pracy logopedy szkolnego
pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 01 |
02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 |
09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 |
Żródło: "Strefa Logopedy" nr 35/2022
Wielkanocna gimnastyka buzi i języka
nabierz dużo powietrza i wypełnij nim policzki - niech wyglądają jak puchate bazie
pomaluj czubkiem języka swoje podniebienie tak jakbyś malował pisanki
owieczka zajada się trawką i wypychą nią swoje policzki - a Ty pokaż jak wypchnąć policzki językiem raz z prawej raz z lewej strony
obliż usta czubkiem języka jakbyś zobaczył potrawy wielkanocne
pokaż jak ruszasz buzią kiedy jesz zdrową marchewkę tak jak zajączek
kurczaczek po wykluciu ciekawie rozgląda sę wokół - niech Twój języczek dotknie kącików ust, a następnie górnej i dolnej wargi
ile pisanek zmieściło się w koszyku - policz ile Ty masz ząbków
parsknij ustami, jak wtedy gdy ktoś oblał Cię wodą w Śmingus -Dyngus
Wymowa głosek uwarunkowana jest prawidłową budową, funkcją oraz współpracą narządów aparatu artykulacyjnego (języka, warg, dolnej szczęki czyli żuchwy, podniebienia, policzków, zębów). Pozycja języka oraz jego zakres ruchu jest ściśle związany z ułożeniem żuchwy.
W przypadku tyłozgryzu lub tyłożuchwia język cofnięty jest w głąb jamy ustnej:
Przy przodozgryzie lub przodożuchwiu ku przodowi, język ułożony jest płasko, utrudnione jest unoszenie języka:
Przy zgryzach krzyżowych i bocznych ułożeniach żuchwy, często powstaje szczelina między łukami, do której wsuwa się język przez co może pojawić się boczna realizacja głosek:
Przy zgryzach otwartych charakteryzujących się brakiem zwarcia w odcinku przednim lub bocznym łuku zębowego lub rozległej szpary między zębami, najczęściej zdeformowane są głoski przedniojęzykowo-zębowe (np. t, d, c, dz):
W zależności od wady zgryzu oraz miejsca artykulacji głosek, wymowa poszczególnych dźwięków może być w różny sposób zdeformowana i wpływać na jakość i wyrazistość wypowiedzi.
Drodzy Rodzice!
W obecnych czasach można zauważyć bardzo istotny trend, którym jest współpraca ortodonty i logopedy. Rozpoczynając terapię logopedyczną, warto byłoby skonsultować się również z ortodontą, ponieważ należy zwrócić uwagę na to, co jest przyczyną danej wady wymowy i co może ją pogłębiać.
w przypadku pewnych zaburzeń ze strony układu orofacialnego (ustno - twarzowego), powinni udać się na konsultację do logopedy, a następnie wykonywać przepisane ćwiczenia. Takie działanie pomoże w zniwelowaniu zaburzeń, które związane są z powstawaniem wad zgryzu. Do takich zaburzeń zaliczamy:
- niedomykalność warg,
- oddychanie przez usta, zamiast przez nos,
- wadliwe połykanie,
- zła pozycja języka.
Tego typu zaburzeniom często towarzyszy również wada wymowy, z której na co dzień możemy nie zdawać sobie sprawy. Dlatego też tak ważnym jest, aby niezależnie od wieku, udać się na konsultację do logopedy i sprawdzić co w trawie piszczy.
wykwalifikowany logopeda jest w stanie rozpoznać rozwijającą się wadę zgryzu. Dzieci często trafiają na konsultacje do logopedy z powodu wad wymowy, a te natomiast powiązane są z nieprawidłową pozycją spoczynkową języka. To zaburzenie natomiast przyczynia się do zwężenia szczęki oraz rozwoju wad zgryzu. Z wadą zgryzu mamy do czynienia wtedy, gdy relacja pomiędzy górnym a dolnym łukiem zębowym jest zaburzona. Taką wadę może również zauważyć logopeda, ponieważ rodzice dziecka często nie zdają sobie sprawy z problemu, gdyż wada nie jest widoczna na pierwszy rzut oka. Leczenie ortodontyczne u dzieci można wdrożyć dopiero, gdy mają min. 4-5 lat. Wcześniej nie jest to możliwe, ponieważ nie chcą one współpracować z ortodontą. Dlatego też warto wtedy skupić się na leczeniu logopedycznym, które pozwoli na wyeliminowanie szkodliwych dla zębów nawyków.
U dzieci w wieku przedszkolnym może pojawić się kilka złych nawyków, które mogą mieć negatywny wpływ na ułożenie zębów i wady zgryzu. Są to:
- ssanie palca,
- nawykowe, nieprawidłowe połykanie,
- oddychanie przez usta.
Logopeda bez problemu powinien zauważyć takie problemy, zdiagnozować je i wprowadzić ćwiczenia, które nauczką dziecko prawidłowych funkcji. W przypadku współistnienia wady zgryzu, logopeda powinien skierować dziecko na konsultację ortodontyczną.
Podczas leczenia logopedycznego, specjalista winien zwrócić również uwagę na to, czy u dziecka nie występują asymetrie twarzy. Buzia dziecka powinna być symetryczna, bez skierowania brody w lewą, czy w prawą stronę. Jeśli tak jest, powodem asymetrii może być zwężenie szczęki, czy asymetryczny wzrost żuchwy. Niezwykle wskazane jest w takiej sytuacji skierowanie dziecka do ortodonty.
To, co powinno zwrócić uwagę rodziców, ale również stomatologa, ortodonty i logopedy, to przedwczesne wypadanie zębów mlecznych. Jeżeli dziecko straci ząb z powodu próchnicy, czy jakiegoś urazu, to należy niezwłocznie przeprowadzić konsultację ortodontyczną. Jeśli zęby wypadają zbyt wcześnie, przed czasem fizjologicznym, to może to sprzyjać powstawaniu wad zgryzu.
„No i przyszła już jesień! Plucha, zimno i wietrznie,
to wyzwanie dla naszej odporności…”
Parafrazując znaną reklamę „No i przyszła już jesień! Plucha, zimno i wietrznie…” można dodać „to wyzwanie dla naszych milusińskich – wydmuchiwanie nosa”.
Wydmuchiwanie nosa to nic innego jak jego oczyszczanie, które pomoże nam swobodnie oddychać. Należy pamiętać, by oczyszczać każdą dziurkę osobno, ponieważ znacznie zmniejsza to ryzyko przedostania się wydzieliny z nosa do zatok, a nawet dalej do trąbki Eustachiusza. Co więcej, wydmuchiwanie zalegającej wydzieliny zapobiega rozwojowi infekcji, dlatego tak ważne jest nauczenie dziecka wykonywania tej czynności.
Funkcja nosa nie polega tylko na oddychaniu. Dzięki niemu wdychane powietrze jest oczyszczane, ogrzewane, a także odpowiednio nawilżane, dzięki czemu nie ma ryzyka wystąpienia infekcji. W przypadku, gdy nos jest zatkany, zarówno oczyszczenie, nawilżanie, jak i ogrzanie wdychanego powietrza staje się niemożliwe. Wtedy to oddychamy przez buzię, a nieogrzane powietrze wpada prosto do gardła, przyczyniając się do wystąpienia infekcji dróg oddechowych w postaci zapalenie gardła, a czasem też krtani.
Jeżeli nos jest stale zatkany, jesteśmy ciągle narażeni na infekcjei długo ciągnące się przeziębienia. Ponadto taka sytuacja może doprowadzić do rozrostu trzeciego migdałka u dzieci, a co za tym idzie, zapalenia ucha. Wydmuchiwanie nosa może uchronić więc naszą pociechę przed częstymi chorobami i ogólnym złym samopoczuciem.
Naukę wydmuchiwania nosa warto rozpocząć, gdy dziecko jest zdrowe i nie ma kataru. O wiele łatwiej będzie mu wytłumaczyć (i poczuć), że powietrze wdycha i wydycha się noskiem. Warto mieć przy tym przygotowanych kilka akcesoriów, bo jak wiadomo nie od dzisiaj, najlepszym sposobem na naukę jest nauka przez zabawę!
przede wszystkim chusteczki! Dla dziecka najbardziej atrakcyjne będą te w kolorowym opakowaniu, z ulubionym bohaterem lub zwierzakiem,
uświadom dziecko, czym jest dmuchanie i na czym polega. Ćwiczenia można zacząć od dmuchania buzią (świetnym ćwiczeniem jest tzw. „gotowanie wody”, czyli robienie bąbelków w szklance z wodą przy pomocy słomki. Możemy też wykorzystać dmuchanie baniek mydlanych lub zdmuchiwanie świeczek). Dziecko musi znać różnicę dmuchania buzią i dmuchania przez nos,
kawałki bibuły, wacików lub piórek, wszystko, co lekkie i łatwe do zdmuchnięcia przyda się podczas nauki wydmuchiwania małego noska,
udawaj razem z dzieckiem, że zdmuchujecie dmuchawce, listki, chmurki itd.,
lustro. Warto pokazać dziecku parę osadzającą się na tafli lustra podczas wydychania powietrza,
pokaż dziecku, jak sam oddychasz. Dziecko nie tylko zobaczy, jak wygląda sama czynność, ale też z ciekawości samo będzie chciało spróbować ją wykonać,
pamiętaj, aby ćwiczyć dmuchanie raz jedną dziurką raz drugą,
chwal dziecko i je wspieraj, nauka wydmuchiwania nosa nie należy do łatwych,
gdy maluch opanuje oczyszczanie nosa, warto zwrócić uwagę na sprawy związane z higieną, a więc wyrzucanie do kosza zużytej chusteczki i mycie rąk po tej czynności, aby nie roznosić zarazków.
Gdy dziecko opanuje proste ćwiczenia związane z dmuchaniem, warto zrobić “próbę generalną” i sprawdzić, jak radzi sobie z prawdziwym dmuchaniem noska. Warto pamiętać, aby jedna z dziurek nosa była zatkana, a także wytłumaczyć dziecku, dlaczego tak ważne jest, aby nauczyło się samodzielnie wydmuchiwać nos, a co za tym idzie pozbywać się uciążliwego kataru i uczucia zalegania w nosie. Można również dziecku po prostu pokazać, co znajduje się w nosie i jak wygląda katar.
Nauka wydmuchiwania nosa stanowi wyzwanie zarówno dla rodzica, jak i dziecka. Warto ją wprowadzić jak najszybciej, aby dziecko mogło zapoznać się z tą czynnością i ją opanować w swoim czasie. Pamiętajmy, że trening czyni mistrza, a każdy z nas kiedyś uczył się, jak dmuchać nos.