• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
24 25 26 27 28 29 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 01 02 03 04 05

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Linki

  • gry i zabawy logopedyczne
    • Domologo
    • Logopestka
    • Printoteka
    • Wordwall

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Najnowsze wpisy, strona 16

< 1 2 ... 15 16 17 18 >

Kilka sposobów na wspieranie mowy dziecka...

Jak wspierać rozwój mowy dziecka cd.

4. Czytajmy naszym dzieciom.

Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania. 

5. Śpiewając, powtarzając wierszyki, wyliczanki.

Do codziennych zajęć włączmy wierszyki - rymowanki, podczas których pokazujemy części ciała.  

undecided

 Rączki klaszczą klap, klap, klap 

 Nóżki tupią tup, tup, tup 

 Tutaj swoją główkę mam 

 A na brzuszku bam, bam, bam 

 Tutaj uszy mam 

 Oczy patrzą tu i tam 

 Buzia robi am, am, am 

 A na nosku sobie gram! 

laughing

Idzie rak nieborak, jak uszczypnie, będzie znak!

smile

Sroczka kaszkę warzyła,
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce,
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
A dla tego nic nie miała,
Frrr… po więcej poleciała.

wink

Tu paluszek, tam paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź, zatańczysz jak kaczuszka.

surprised

Głowa, ramiona,
Kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, buzia, nos!

24 marca 2020   Dodaj komentarz

Kilka sposobów na wspieranie mowy dziecka...

Jak wspierać rozwój mowy dziecka:

1. Mówiąc do naszego dziecka jak najczęściej stosując tzw. "kąpiel słowną".

Staramy się każdego dnia wykorzystywać różne sytuacje, aby dziecku opowiedzieć, co w danej chwili robimy. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, np. „Robię zupę, obieram warzywa. Popatrz, marchewka jest twarda i pomarańczowa. Pietruszka jest bardzo podobna do marchewki, ale ma biały korzeń. Do zupy dodamy też ziemniaki, które obierzemy ze skórki jak poprzednie warzywa". Komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko, np. "Chodź, pobawimy się samochodami. Samochód jak jedzie robi brum, brum". Mówmy do naszego dziecka wyraźnie, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień oraz spieszczeń, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach.

 

2. Słuchając – obserwujmy dziecko i podążajmy za nim.

Podbudowujmy w naszym dziecku chęć komunikowania się, dostrzegając jego potrzeby. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie starajmy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź. Gdy podpowiadamy mu słowa, zwroty, dawajmy również możliwość wyboru odpowiedzi. Nasze słownictwo powinno być zróżnicowane, ale znane dziecku. Podstawową formą ćwiczeń powinna być rozmowa.

3. Powtarzając treść w poprawnej formie.

Gdy dziecko mówi po swojemu, powtarzajmy po nim tę samą treść w poprawionej gramatycznie formie, np: kiedy dziecko widzi psy i woła:"Mamo, mamo tam sią pieśki" to odpowiadamy "Tak, tam są pieski" albo "Tato, pójdziemy do śklepu kupić śoćek?"  to nasza odpowiedź powinna brzmieć "Tak, pójdziemy do sklepu kupić Tobie sok". Nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji.

20 marca 2020   Dodaj komentarz

Nieprawidłowe połykanie płynów przez...

Szanowni Rodzice!

   Nieprawidłowe połykanie Waszego dziecka może mieć wpływ na powstawanie zaburzeń wymowy m.in. seplenienia międzyzębowego oraz może przyczyniać się do powstawania nieprawidłowości zgryzowych m.in. zgryzu otwartego. Po pełnym wyrośnięciu zębów mlecznych u dziecka warto zainteresować się jego sposobem połykania.

    Dzieci w ciągu pierwszych lat życia połykają w sposób niemowlęcy. To znaczy, że podczas połykania język leży płasko w jamie ustnej, napiera o zęby lub wychodzi pomiędzy nie, a mięśnie ust się napinają. Jeżeli połykanie typu niemowlęcego jest przetrwałe, czyli nie przekształca się w połykanie dojrzałe w wieku 3-4 lat (po wyrośnięciu wszystkich zębów mlecznych u dziecka), może przyczyniać się do powstawania wad zgryzu i wad wymowy.

   Przyczyną przetrwałego połykania typu niemowlęcego może być zbyt długie karmienie dziecka pożywieniem papkowatym, jedzenie z pełnymi ustami i picie płynów dużymi łykami. Nieprawidłowo dobrany smoczek i zbyt długie karmienie pokarmem z butelki także może prowadzić do przetrwałego połykania typu niemowlęcego. Przyczyną może być także niewłaściwa równowaga mięśniowa języka lub warg, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie mięśni aparatu artykulacyjnego, czy nieodpowiednia pielęgnacja dziecka. Podczas połykania język powinien wykonywać ruchy pionowe – podnosi się do wałka dziąsłowego za górnymi zębami, szczęki są zwarte, a wargi nie zaciskają się. Przy prawidłowym połykaniu płyny nie wyciekają z jamy ustnej. 

   Gdy dziecko ma już wszystkie zęby mleczne, a nadal ma trudności z właściwym połykaniem, rozpoczynamy ćwiczenia korekcyjne:

ETAP I – nauka unoszenia języka do wałka dziąsłowego tuż za górnymi zębami,

ETAP II – przed przystąpieniem do ćwiczeń połykania śliny instruujemy dziecko jak powinien prawidłowo przebiegać ten proces. Prosimy dziecko o podniesienie języka do wałka dziąsłowego, zbliżenie zębów i rozchylenie warg w uśmiech (który powinien być obecny podczas całego procesu połykania żebyśmy mogli skontrolować czy język nie napiera na zęby lub nie wychodzi między nie).

ETAP III – ćwiczenia wykonujemy klika razy dziennie. Połykamy płyny małymi porcjami, a cały proces przebiega wg następującej kolejności: nabieramy łyk wody, unosimy język, zamykamy zęby i połykamy. Aby skontrolować czy dziecko faktycznie połknęło płyn możemy przyłożyć dłoń do kości gnykowej dziecka – podczas połykania będzie odczuwalny jej ruch ku górze. 

źródło: Magda Bojek sp357.edupage.org

30 stycznia 2020   Dodaj komentarz
Połykanie  

Oddychanie ustami

Dlaczego dziecko nie powinno oddychać ustami...

   Dziecko często oddycha ustami co może być spowodowane alergiami, przerośniętym migdałkiem czy skrzywioną przegorodą nosową. Takie utrwalone przyzwyczajenie może stać się przyczyną zaburzeń mowy. Oddychanie przez usta zamiast przez nos zakłóca równowagę mięśniową jamy ustnej i języka. Język naszych pociech dosłownie "wypływa" z ciągle otwartej buzi, a co za tym idzie pojawieniem się wady wymowy jaką jest seplenienie. Ponadto ma to zasadniczy wpływ na to, jak dziecko przeżuwa, połyka jedzenie i jak rozwijają się u niego struktury kostne twarzy. Wzrasta przez to ryzyko wad zgryzu, np.: tyłożuchwia, zgryzu otwartego lub krzyżowego, dysfunkcji stawu skroniowo - żuchwowego, bezdechu sennego czy zmiany rysów twarzy. Twarz może być bardziej pociągła, płaska, żuchwa cofnięta, żeby stłoczone, a podniebienie zwężone.

13 grudnia 2019   Dodaj komentarz

Organizacja terapii logopedycznej

Organizacja terapii logopedycznej

w Szkole Podstawowej nr 12 w Otwocku

1.     1. Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych, z grup rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego „0” oraz dzieci objętych obowiązkiem szkolnym.

2.    2. Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.

3.    3. Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań.

4.    4. Zajęcia logopedyczne mają priorytet przed zajęciami dodatkowymi (np. judo, zajęcia plastyczne, zajęcia taneczne itp.), ponieważ dostosowywane są do planu zajęć organizowanych przez szkołę.

5.    5. W zajęciach uczestniczą dzieci zakwalifikowane na podstawie badań przesiewowych prowadzonych we wrześniu każdego roku szkolnego przez logopedę szkolnego, dzieci kontynuujące terapię w szkole oraz dzieci posiadające zalecenia do uczestnictwa w zajęciach (opinia wydana przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną i/lub orzeczenie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną).

6.    6. Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców/opiekunów prawnych i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców/opiekunów prawnych.

7.    7. Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.

8.    8. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolny odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

9.    9. W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia dziecka ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej.  

10.     10. Zajęcia prowadzone są indywidualnie.

11.     11. W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące).

12.     12. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

13.     13. W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.

14.   14. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują informację na temat zajęć logopedycznych, zawierającą m.in. datę i godzinę zajęć. Informacja zostaje przekazana e-mailem poprzez dziennik elektroniczny.

15.   15. Rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka.

16.   16. Nieusprawiedliwione nieobecności dziecka na zajęciach (powyżej pięciu nieobecności) oraz brak współpracy związanej z realizacją zaleceń terapeuty (wykonywaniem ćwiczeń w domu), może spowodować zaproponowanie przeniesienia uczestnika terapii logopedycznej na konsultacje w zakresie eliminowania zaburzeń mowy dziecka.

17.   17. Rodzice/opiekunowie prawni mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonych dniach Zebrań z rodzicami/opiekunami prawnymi bądź Dni Otwartych. W czasie trwania zajęć logopedycznych logopeda nie udziela porad i nie wyznacza/dokonuje zmiany terminu zajęć.

22 listopada 2019   Dodaj komentarz
< 1 2 ... 15 16 17 18 >
Logopedka | Blogi