• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

MÓWIĘ WIĘC JESTEM

Informacje o pracy logopedy szkolnego

Strony

  • Strona główna
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SYCZĄCYCH S, Z, C, DZ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ
  • ĆWICZENIA DO GŁOSKI R
  • GODZINY PRACY LOGOPEDY
  • TELEFON DO LOGOPEDY
  • WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE
  • Księga gości

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
30 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 01 02 03

Kategorie postów

  • jesienne porady logopedy (1)

Linki

  • gry i zabawy logopedyczne
    • Domologo
    • Logopestka
    • Printoteka
    • Wordwall

Archiwum

  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Kwiecień 2024
  • Luty 2024
  • Październik 2023
  • Maj 2023
  • Styczeń 2023
  • Grudzień 2022
  • Listopad 2022
  • Wrzesień 2022
  • Czerwiec 2022
  • Maj 2022
  • Kwiecień 2022
  • Marzec 2022
  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Wrzesień 2021
  • Czerwiec 2021
  • Marzec 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Wrzesień 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Marzec 2019

Najnowsze wpisy, strona 5

< 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >

Mowa 3 - latka

MOWA DZIECKA 3 - LETNIEGO

 

Dziecko 3 – letnie potrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana, nie  znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się w dalszym ciągu. Artykulacja coraz bardziej zbliża się do prawidłowej.

Zasób głoskowy powinien obejmować wszystkie samogłoski: a, o, e, u, i, y, ę, ą. Samogłoski e, o mogą być zastępowane jeszcze przez a.

Dziecko powinno wymawiać następujące spółgłoski p, pi, b, bi, m, mi, ł, f, fi, s, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, ć, dż, ń, k, ki, g, gi, h, hi. W tym wieku mogą się pojawiać s, z, c, dz. Często głoski te są zmiękczane i wymawiane jak ś, ź, ć, dź. Głoska r wymawiana jako j lub l. Zamiast głoski f występuje ch i odwrotnie.

Trudności sprawiają grupy spółgłosek, często są one też upraszczane. Dziecko wymawia np. pśoła zamiast pszczoła, wonek zamiast dzwonek, pika zamiast piłka. Sylaba początkowa lub końcowa może być opuszczana np. zupa idolowi zamiast zupa pomidorowa, komitywa zamiast lokomotywa, palas (parasol), kapel (kapelusz).

W okresie tym dzieci tworzą wiele neologizmów językowych czyli form  nie używanych przez dorosłych. Zdania mogą być budowane niepoprawnie z punktu widzenia logiki i gramatyki.

Słuch fonematyczny jest już na tyle wyrobiony, że maluch wie, jak dana głoska powinna brzmieć, choć sam nie potrafi jej prawidłowo wypowiedzieć.

Stąd poprawianie innych dzieci typu: “Nie mówi się jiba, a lyba”. Wraz z budową prostych zdań rozpoczyna się niezapomniana dla wszystkich rodziców epoka pytań: jak? dlaciego? po cio? ciemu?…

W słowniku trzylatka powinno się już znaleźć około 300 słów. Jeśli jednak nie wykazuje zainteresowania komunikacją werbalną, jest to sygnał, że rozwój mowy nie przebiega prawidłowo. Rodzice, których dwuletnie dziecko mówi zaledwie „mama”, „tata”, „nie”, powinni skonsultować to ze specjalistą.

Niezbędne są w tym okresie ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

i narządów mowy. Oto kilka z nich:

1.Wysuwanie języka na brodę – zabawa „Kto ma dłuższy język”,

2. Dotykanie językiem ząbków górnych i dolnych po kolei – zabawa „Liczenie ząbków”,

3. Oblizywanie czubkiem języka górnej wargi – zabawa „Język jako wycieraczka samochodowa”,

4. Oblizywanie czubkiem języka górnych ząbków – zabawa „Języczek jako szczoteczka do zębów”,

5. Mlaskanie czubkiem języka. Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

6. Kierowanie czubka języka do kącików ust – zabawa „Języczek jak wahadełko zegara”,

7. Nabieranie powietrza do buzi i nadymanie policzków – zabawa „baloniki”,

8. Ściąganie ust w dzióbek – zabawa „Posyłanie buziaczków”,

9. Układanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną,

10. Szerokie otwieranie i zamykanie ust – zabawa „Ziewający hipopotam”.

Zabawy dźwiękonaśladowcze:

a)        Naśladowanie odgłosów zwierząt, ptaków, owadów:

krowa – muuu, muuu, muuu,

konik – ihaha, ihaha, ihaha,

pies – hau, hau, hau,

kot – miau, miau, miau,

koza – meee, meee, meee

baran – beee, beee, beee,

świnka – chrum, chrum, chrum lub kwi, kwi, kwi,

wilk – auuu, auuu, auuu,

zając – kic, kic, kic,

kaczka – kwa, kwa kwa,

kura – ko, ko, ko,

gęś – gę, gę, gę,

kogut – kukuryku, kukuryku, kukuryku,

gołąb – gruchu, gruchu, gruchu,

wrona – kra, kra, kra,

sowa – huhu, huhu, huhu,

kukułka – kuku, kuku, kuku,

indyk – gul, gul, gul

bocian – kle, kle, kle

osa – bzz, bzz, bzz

świerszcz – cyk, cyk, cyk;

b)        dźwięków z otoczenia:

zegar – tik tak, tik tak, tik tak,

samochód – brum, brum, brum.

dzwonek – dzyń, dzyń, dzyń,

dzwon – bim bam bom, bim bam bom, bim bam bom,

samolot – buuu, buuu, buuu,

kapanie wody – kap, kap, kap,

karetka pogotowia – eo, eo, eo,

radiowóz – io, io, io,

straż pożarna – ao, ao, ao,

klakson – tii tit, tii tit, tii tit,

pukanie do drzwi – puk, puk, puk. 

Wierszyki do wspólnej zabawy:

1.             

Tu sroczka kaszkę warzyła,
Swoje dzieci karmiła:

Temu dała w garnuszeczku,

Temu dała w rondeleczku,

Temu dała na miseczce,
Temu dała na łyżeczce,
A temu nic nie dała,
Tylko frrr….. poleciała.

 

2.            

Tu paluszek, tu paluszek,
A tu czysty mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest czoło, tu są włosy.
Wszyscy mamy czyste nosy.
Tu sa rączki do klaskania.
Tu sa nóżki do tupania.

 

3.            

W pokoiku na stoliku
Stało mleczko i jajeczko.
Przyszedł kotek, wypił mleczko,
A ogonkiem stłukł jajeczko.
Przyszła pani, kotka zbiła,
A skorupki wyrzuciła.

 

4.            

Idzie kominiarz
Po drabinie,
Fiku miku,
Już w kominie!

 

5.            

Idzie rak nieborak,
Jak uszczypnie, będzie znak!

10 grudnia 2020   Dodaj komentarz
Mowa 3 - latka  

Rozwój Mowy Dziecka

Rozwój mowy dziecka

 

Mowa stanowi nieodłączny element ogólnego rozwoju dziecka oraz podstawowy sposób porozumiewania się międzyludzkiego.

Dla dziecka pojawienie się mowy jest możliwością komunikowania się z rodzicami, zgłaszania swoich potrzeb i sprzeciwów. Jeżeli rozwój mowy przebiega prawidłowo dziecko nie ma kłopotów z formułowaniem poprawnych wypowiedzi. Rozumie mowę innych a zarazem poszerza zakres swojego słownictwa. Jeżeli zaś w trakcie rozwoju mowy u dziecka pojawiają się pewne zakłócenia i nieprawidłowości jest to znak dla rodziców, świadczący o potrzebie wsparcia w tym zakresie. Pamiętajmy jednak, że rozwój mowy jest procesem indywidualnym i u każdego dziecka może przebiegać nieco inaczej.

W zależności od możliwości psychofizycznych dziecka i środowiska, z którego pochodzi pewne etapy rozwoju mowy u jednych dzieci mogą pojawiać się szybciej u innych zaś wolniej.

Co może niepokoić rodziców w rozwoju mowy dziecka? 

Mowa dziecka wyraźnie różniąca się od mowy rówieśników:

-  brak reakcji na dźwięki lub słabe reagowanie,

-  nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych (język, podniebienie, wargi, żuchwa, zgryz), 

- oddychanie przez usta,

-  nieprawidłowe połykanie,

-  nadmierne wydzielanie śliny,

-  nieprawidłowe nagryzanie i żucie,

-  ssanie palca u dzieci starszych.

Rodzice mogą rozwijać mowę dziecka poprzez: 

- jak najczęstsze mówienie do dziecka w sposób prawidłowy

i staranny, z unikaniem  wszelkich spieszczeń,

- częste czytanie dziecku (ok. 20 minut dziennie),

-  wykazywanie zainteresowania wszelkimi wypowiedziami dziecka,

-  zachęcanie dziecka do wypowiedzi-  udzielanie odpowiedzi na pytania dziecka,

-  niezaniedbywanie wszelkich chorób uszu, które mogą spowodować niedosłuch,

- dbałość o narządy artykulacyjne (język – ewentualne przecięcie wędzidełka językowego, podniebienie, wargi, żuchwę, zgryz),

- dbałość o górne drogi oddechowe,

-  kontakt ze specjalistą,

-  ćwiczenia i zabawy logopedyczne.

Ćwiczenia i zabawy logopedyczne przyniosą oczekiwane efekty, jeżeli będą wykonywane systematycznie i przy wykorzystaniu dobrego samopoczucia dziecka. Powinny być krótkie, jednak dość często powtarzane. Warto także pamiętać o ich różnicowaniu pod względem formy (ćwiczenia, zabawy, logorytmika).

27 listopada 2020   Dodaj komentarz
Rozwój mowy dziecka  

Regulamin

 

Regulamin terapii logopedycznej

Skuteczność terapii logopedycznej jest ściśle uzależniona od współpracy rodziców z logopedą. Tylko aktywny, systematyczny udział dziecka w zajęciach oraz praca rodzica z dzieckiem w domu pozwala na uzyskanie szybkich efektów terapii.

 

REGULAMIN

1.          1.  Zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu, czas ich trwania dopasowany jest do indywidualnych możliwości dziecka.

2.          2. W zajęciach mogą brać udział jedynie dzieci zdrowe (tzn. bez kataru, kaszlu, gorączki, bólów głowy, brzucha, chorób zakaźnych, itp. ).

3.        3. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązują się do dopilnowania, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne i było do nich przygotowane (dziecko przynosi na zajęcia zawsze zeszyt).

4.        4. Rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani do regularnego i konsekwentnego stosowania się do zaleceń logopedy zawartych w zeszytach lub przekazanych ustnie oraz systematycznego utrwalania ćwiczeń w domu.

5.        5.  Częste, nieusprawiedliwione nieobecności oraz niestosowanie się do zaleceń logopedy powoduje skreślenie z listy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną. W miarę możliwości rodzic/opiekun prawny informuje logopedę o nieobecnościach dziecka na zajęciach logopedycznych.

6.        6.  Zakończenie terapii nastąpi w momencie opanowania materiału programowego, niezbędnego do korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy, lecz nie dłużej niż 3 lata.

7.        7.  Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo zwrócić się do logopedy z prośbą o pomoc w przypadku pojawiających się wątpliwości.

 

 

Rodzicu! Pamiętaj, że razem dbamy o rozwój Naszych Dzieci.

 

27 listopada 2020   Dodaj komentarz
regulamin  

Informacje dotyczące badania logopedycznego...

 

Drodzy Rodzice i Opiekunowie!

W związku z rozpoczęciem zajęć w naszej szkole, chciałabym przekazać kilka istotnych dla Państwa informacji. W pierwszych dniach będą przeprowadzane badania przesiewowe pierwszoklasistów, dzieci z grupy "0" oraz przedszkolaków z Przedszkola.

Dlatego też:

- dzieci będą osobiście przeze mnie zabierane na badania do gabinetu w trakcie lekcji, tak aby nie miały kontaktu z innymi uczniami naszej szkoły,

- przed wejściem do gabinetu dzieci będą myły ręce,

- w trakcie badania przesiewowego dzieci będą siedziały na zdezynfekowanej karimacie,

- po skończonych badaniach będą myły ręce i zostaną odprowadzone do klasy.

O wynikach badań będą państwo poinformowani poprzez e - dziennik. 

 

 

 

01 września 2020   Dodaj komentarz

Podziękowania dla Rodziców

 

Kochani Rodzice!

 

Serdecznie dziękuję Wam za wszelki wysiłek uczestniczenia w edukacji Waszych dzieci, bo „kiedy stajesz koło mnie i mówisz, że dam sobie radę, tak się dzieje”.

 

Za wyrozumiałość, cierpliwość i poświęcony czas.

 

Za współpracę we wspieraniu Waszych dzieci w ich indywidualnym rozwoju, bo „być może dla świata jesteś tylko człowiekiem, ale dla niektórych jesteś całym światem”.

 

 Za każde miłe słowo i każdy przejaw waszej aktywności.

 

 

Życzę wszystkim radosnych, beztroskich i bezpiecznych wakacji.

 

25 czerwca 2020   Dodaj komentarz
< 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >
Logopedka | Blogi